Skip to main content

Zorgen voor een partner met een psychische kwetsbaarheid vraagt veel van jou.

Misschien heb je het gevoel in een rollercoaster te zitten of beheerst de kwetsbaarheid van je partner je hele (gezins)leven. Sta stil bij wat jij nodig hebt en bewaak je grenzen.

In en uit balans...

Zorg voor een goede balans tussen geven en ontvangen.

Ontvangen hoeft niet van de partner te zijn, maar je balans kan beter in evenwicht zijn door financiële steun, iemand die naar je luistert, die je begrijpt, die je tips geeft, die je huishouden lichter maakt, die verwijst naar hulp, enz… Wie goed zorgt voor zichzelf, zorgt finaal ook voor de relatie. Wie passende zorg geeft, ontvangt ook meer.

Je partner is zoveel meer dan zijn/haar/diens kwetsbaarheid.

Wat vinden jullie leuk als koppel? Waarom ben je destijds op je partner gevallen? Welke kleine momenten zijn voor jullie belangrijk geweest? Denk aan de positieve momenten.

Wees mild voor jezelf.

Hoe beleef jij de relatie momenteel?

Gevoelens van verdriet en boosheid kunnen elkaar afwisselen. Dit is helemaal normaal, sommigen gaan zelfs door een rouwproces. Belangrijk is dat jij ook zicht houdt op je eigen stressbalans. Hoe zorg je voor jezelf? Hoe zit het met jouw gevoelens en emoties?

Rouw klinkt misschien een beetje vreemd, de ander is er nog en toch is er ook verlies.

“Ik voel me zo schuldig’ is een veel gehoorde uitspraak bij partners.

Belangrijk is om het onderscheid te zien tussen ‘je bent niet schuldig’ maar ‘je voelt je schuldig’ .

*audiofragment*

Als je uit balans geraakt ervaar je stress: hoofdpijn, maag of hartklachten, rugpijn, ... noem maar op

Je lichaam laat je weten dat het te veel is geweest. Stress is erg schadelijk voor ons lichaam. Gelukkig kan je heel wat doen!

Meer info vind je op www.geluksdriekhoek.be en www.checkjezelf.be.

Waar haal jij nog energie uit? Zoek naar een evenwicht in tijd voor jezelf en tijd voor het ondersteunen van de ander. Neem tijd voor jezelf en de dingen die je graag doet. Bekijk onze tips.

Enkele eenvoudige tips.

  • Maak letterlijk en figuurlijk ruimte voor jezelf. Richt een plek in waar jij tot rust kan komen. Het kan een ruimte zijn waar je plantjes hebt, een yogamat, kaarsen, een bureau, een boekenkast… Het is een plek die énkel van jou is. Je kan je er terugtrekken als alles je even te veel wordt. Ga wandelen in de natuur, doe aan sport, meditatie of yoga, neem een warm bad, of luister naar muziek … Focus op jezelf: wat wil ik nog doen in het leven? Bv. nieuwe hobby ontdekken.

 

  • Maak eens een overzicht wat je energie geeft en wat energie vraagt, en breng je draagkracht – draaglast in beeld. Herken bij jezelf signalen van overbelasting.

 

  • Onderzoek je schuldgevoelens: doe je de ander echt tekort door af en toe tijd voor jezelf te maken ? Schrijf je gevoelens neer in een dagboek.

 

  • Onderken je eigen weerstanden om je te begrenzen. Praat erover met iemand die je vertrouwt. Er is ook professionele hulp (die focust op jouw perspectief/zelfgroei) en lotgenotencontact.

 

  • Probeer stappen te zetten om je eigen autonomie te bevorderen (omdat je dan echt beter kan zorgen!). Ga na waarmee je geholpen wil worden, verzoek de ander op een geschikt moment en stel je hulpvraag duidelijk.

Literatuur

Self-care. De ultieme gids om goed voor jezelf te zorgen (Nadia Narijn, Katia Narijn Philips)

Partners in autisme. Relaas van (on)gewone relaties (Cis Schiltmans)

12 koppels vertellen in zeer openhartige gesprekken over hun relatie. Hun ongewone relatie. Want één van hen, of beiden hebben autisme. En dat zet hun samen-leven zeer geregeld onder hoogspanning! Nooit eerder las je zo pakkend wat het betekent samen te leven met iemand die autisme heeft, of omgekeerd wat het betekent je leven te delen met iemand zonder autisme. Elke relatie kent zijn ‘ups&downs’. Niemand zit altijd op dezelfde golflengte als zijn of haar partner. Misverstanden en onenigheden komen in de beste huishoudens voor. Maar als daar autisme bij komt, wordt iedere strubbeling uitvergroot. En (h)erkennen we onze tekortkomingen plots veel duidelijker.

Zeer aan te bevelen als je eens op een niet-alledaagse manier wil nadenken over je relatie met je eigen partner, ook wanneer autisme daarin geen rol speelt. Tijdens het lezen van dit beklijvend-eerlijk boek zal je geregeld het gevoel bekruipen dat je in een spiegel kijkt!

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met familieorganisaties Al-Anon, Similes, Transgenderinfopunt, Vlaamse Verenging Autisme en Zitstil.

Nog vragen?

Twijfel dan niet om ons te contacteren. Wij staan voor je klaar.
CONTACTEER ONS

Winkelmandje