Hoewel de familievertrouwenspersoon en de familie-ervaringsdeskundige beiden een luisterend oor aanbieden aan familie en naastbetrokkenen, zijn er enkele belangrijke verschillen:
- Een familie-ervaringsdeskundige heeft zelf ervaring als familie van een patiënt (bv. ouder van.., grootouder van..), en zet deze ervaring in om familieleden te begrijpen en ondersteunen. De familievertrouwenspersoon is geen ervaringsdeskundige, maar handelt wel vanuit een familieperspectief.
- De familie-ervaringsdeskundige is verbonden aan de zorginstelling van de patiënt, terwijl de familievertrouwenspersoon onafhankelijk handelt. Dit heeft onder andere implicaties voor het gedeeld beroepsgeheim (bv. de familie-ervaringsdeskundige kan terugkoppelen naar het behandelende team).
- De familievertrouwenspersoon heeft door zijn onafhankelijke positie meer mogelijkheid tot bemiddelen en/of bijstand bij klachtprocedures.
De ombudsdienst is gericht op de patiënt, en focust zich op het beschermen en vrijwaren van de patiënten rechten.
Let op: voor familie bestaan er geen ‘familierechten’. Met andere woorden, de familievertrouwenspersoon kan luisteren naar het verhaal van familie, alsook bijstaan bij bemiddelen of signaleren naar de zorgorganisatie, maar kan hierbij (nog) geen beroep doen op een algemeen wettelijk kader.
De familievertrouwenspersoon heeft niet als doel om een therapeutisch proces op te starten met de familieleden.
Bijgevolg is het contact met de familievertrouwenspersoon (1) vooral gefocust op het beantwoorden van concrete vragen of het bieden van een luisterend oor en (2) kortdurend.
De familievertrouwenspersoon is niet verbonden aan de zorgorganisatie van de patiënt.
Bijgevolg, (1) de familievertrouwenspersoon kan neutraal luisteren naar het verhaal van de familie, (2) de familievertrouwenspersoon moet geen terugkoppeling doen van zijn/haar gesprekken met het behandelende team en (3) de patiënt moet niet op de hoogte gebracht worden van het contact tussen de familievertrouwenspersoon en de familie.
U kan op elk moment contact opnemen met de familievertrouwenspersoon, alsook op elk moment dit contact stopzetten.
U behoudt steeds de regie. Ook wanneer u een bemiddeling of klachtenprocedure opgestart bent, kan dit op elk moment stopgezet worden.
De familievertrouwenspersoon is een vrijblijvend en gratis aanbod.
Neen, de familievertrouwenspersoon is niet 24/7 bereikbaar, maar gebonden aan kantooruren en verlofperioden. Bijgevolg is dit minder bedoeld voor hoogdringende ondersteuning.
Hebt u nood aan onmiddellijke ondersteuning, dan kan u 24/7 contact opnemen met volgende initiatieven:
- Teleonthaal: 106
- Awel: 102 (voor jongeren)
Similes en Familieplatform willen hetzelfde: dat familie zich meer gehoord voelt. Ben je op zoek naar een luisterend oor? Dan kan je zowel terecht bij de familievertrouwenspersoon als bij de luisterlijn van Similes. Ben je op zoek naar bemiddeling of wens je een klachtprocedure op te starten? Daarvoor moet je bij de familievertrouwenspersoon zijn.