INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE
Organisatie:
Zorggroep Sint-Kamillus
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand in opname komt, is dit een ingrijpend moment voor de patiënt, maar ook voor jou als familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties zoals verdriet, angst, schuldgevoelens, verwarring en/of opluchting.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat een opname nu juist betekent en waar jij, als familie, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Contacteer de betrokken afdeling of ons algemeen onthaal? Bekijk hiervoor de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de patiënt een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, familie, vrienden, buren, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als zorgorganisatie geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de patiënt. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de patiënt.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor familie: We bieden (a) een familievriendelijke klimaat, (b) informatie, (c) ondersteuning en (d) participatie in het behandeltraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor familie. Spreek gerust een medewerker aan in de wandelgang of bij het onthaal.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- We werken met vaste bezoekuren. Zijn deze momenten voor jou niet haalbaar? Bespreek dit zeker met de betrokken hulpverleners.
- Tijdens een rondleiding op de afdeling bij aanvang van de behandeling laten we je kennismaken met de organisatie.
- We houden zoveel als mogelijk rekening met jouw beschikbaarheid bij het inplannen van gezamenlijke overlegmomenten.
Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de patiënt het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze hulpverleners informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking, bezoekuren) delen. Deze informatie staat immers los van de patiënt. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de patiënt vereist.
- Elke patiënt krijgt een persoonlijke begeleider toegewezen. Deze persoon is ook een aanspreekpunt voor familie, waarbij je terecht kan met vragen en bezorgdheden. Daarnaast kan je als familie ook terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Bij het begin van een opname word je als familie zo snel mogelijk gecontacteerd. Indien gewenst kan je een afspraak maken voor een korte kennismaking (vb. telefonisch, kort gesprek, rondleiding, …).
- Voor ontslag of bij een ander kantelpunt in de behandeling, word je als familie uitgenodigd voor een gesprek.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners van de patiënt. Vaak is er bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een individueel of familiegesprek (bv. met psycholoog, behandelende arts/psychiater, maatschappelijk werker …).
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de patiënt, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke afdeling of team. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je nood aan contact met lotgenoten?
Kunnen praten met andere familieleden kan soms ook de nodige steun bieden. Sommige van onze afdelingen organiseren af en toe een familieavond en geven dan informatie over de psychische problemen, de behandeling (medicatie en therapie) en het hersteltraject. Familieleden kunnen dan ook met andere families ervaringen uitwisselen. - Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandeltraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het behandeltraject. Dit helpt onze zorgverleners om crisissituaties en psychische problemen beter te begrijpen en nog gerichter in te spelen op de noden van de zorgvrager. Kaart dit gerust zelf aan met de hulpverlener.
- Je kan de zorgvrager mee ondersteunen door er te zijn voor de persoon: moreel, maar ook praktisch kan dit een hele hulp betekenen.
- Bij aanmelding wordt geluisterd naar jouw ervaringen tijdens een gesprek met de sociale dienst, verpleegkundige, psycholoog of arts.
- Je wordt betrokken bij het aanmaken van een signaleringsplan/safetyplan/crisisplan. Hierbij verzamelen we samen ‘signalen’ om herval tegen te gaan.
- Je wordt betrokken bij het exit- of weekendplan: wanneer je familielid (tijdelijk) naar huis mag, is het voor jou duidelijk wat er moet gebeuren en kan je voorkeuren en mogelijkheden mee bespreken.
- Indien vrijheidsbeperkende maatregelen nodig zijn, bekijken we samen of jullie hierbij een rol kunnen spelen, bv. als emotionele ondersteuning.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken hulpverleners aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Bezoek en betrokkenheid van kinderen kan helend werken en dus besteden we hier ook graag aandacht aan. Zij zijn welkom en we willen hen op een passende manier opvangen en informeren over de situatie van hun papa of mama.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Jouw kinderen tellen mee voor onze medewerkers! Met een hallo of een high five heten we ze hartelijk welkom. Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
- Jonge kinderen kunnen spelen in de speelruimte.
- We maken gebruik van kleuren en een huiselijke sfeer.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de psychische problematiek (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de behandeling (bv. wat doen ze op de afdeling, welke hulp krijgt de ouder).
- Samen met de ouder(s) leggen we uit hoe de momenten thuis zullen verlopen (bv. wie doet wat, betrokkenheid van andere zorgfiguur, info over weekendplan, etc.).
- We stimuleren het gebruik van info-brochures
en doe-boekjes (d.z. boekjes opgesteld door Familieplatform om samen aan de slag te gaan) om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken. Deze boekjes kan je vragen aan het onthaal. - We organiseren een rondleiding voor kinderen en jongeren, zodat ze zien waar mama/papa/ … opgenomen is.
- We informeren ouders over lotgenotengroepen voor kinderen in de buurt.
- We hebben een ideeënbusje voor kinderen/jongeren.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding en eventuele opname van het familielid heeft een grote impact op de kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- We ondersteunen de belangrijke momenten zoals verjaardagen, moederdag, vaderdag… .
- We zoeken samen met de ouder(s) en/of familieleden/naasten naar mogelijkheden om het kind extra te ondersteunen in zijn dagelijkse leven (bv. bij huiswerk, hobby’s).
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Zorgorganisaties richten zich op volwassenen/kinderen die uit balans zijn. Ingrijpende levensgebeurtenissen, al dan niet in combinatie met een onderliggende psychische kwetsbaarheid bemoeilijken het dagelijkse functioneren in die mate dat herstel in de thuiscontext niet meer haalbaar is.
Tijdens een opname ondersteunen we de patiënt intensief bij zijn/haar herstelproces, aan de hand van een gevarieerd en gespecialiseerd psychotherapeutisch programma.
Wat gebeurt er tijdens een opname?
In onze begeleiding hebben we naast psychiatrische zorg ook oog voor andere levensdomeinen: algemene gezondheid, wonen, werken, sociale netwerk, vrije tijd, … Bekijk een overzicht van ons zorgaanbod op kamillus.be/zorgaanbod
We werken herstelgericht en zoeken altijd naar manieren en invalshoeken om je krachten en mogelijkheden te benutten. We doen dat in overleg met iedereen die naar zorg vraagt of erbij betrokken is: jij, je familie en/of vrienden, andere zorgverleners, …
Samen bekijken we mogelijkheden en we beslissen samen over de nodige zorg. We bekijken regelmatig hoe het loopt en passen onze begeleiding aan indien nodig.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
Zorggroep Sint-Kamillus biedt psychiatrische (crisis)opvang en behandeling op korte, middellange en lange termijn aan volwassenen met:
- een psychiatrische aandoening
- een verstandelijke beperking in combinatie met een psychiatrische aandoening
- het statuut van internering
- een niet-aangeboren hersenletsel (NAH).
We doen dit via deze zorgvormen: psychiatrisch ziekenhuis, psychiatrisch verzorgingstehuis (PVT), mobiele teams, consultaties en begeleiding zonder opname in de polikliniek, dagbesteding in activiteiten- en ontmoetingscentrum ’t Collectief en een woonproject waarbij patiënten zich onder begeleiding voorbereiden op zelfstandig wonen.
Voor specifieke uitleg over de mogelijke behandeling bekijk onze website kamillus.be/zorgaanbod
Wanneer kan ik op bezoek gaan?
We werken binnen onze organisatie met vaste bezoekuren:
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.
Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.
samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.