INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE
Organisatie:
UPC KULeuven
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer je partner, broer, zus, kind, vriend of ander familielid opgenomen wordt heeft dit een impact op het gehele systeem. Dikwijls blijf je met heel wat vragen zitten en brengt een opname heel wat emoties met zich mee zowel voor degene die in opname komt als jij als naasten.
Via deze brochure trachten we een antwoord te bieden over de vele vragen die er misschien spelen in je hoofd: Hoe kan ik helpen? Waar kan ik terecht met mijn vragen? Hoe gaat het nu verder? Waar vind ik ondersteuning? Of wat is het beroepsgeheim nu juist?
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen zijn alle personen die voor de patiënt een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, familie, vrienden, buren, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger, …
In ons huis trachten we naasten een plek te geven zodat alle partijen kunnen meeschrijven aan het herstelverhaal.
Hoe word je als familie betrokken?
In ons huis trachten we naasten een plek te geven zodat alle partijen kunnen meeschrijven aan het herstelverhaal. Aarzel daarom niet om in gesprek te gaan met zorgmedewerker van de afdeling. Zij staan klaar om zoveel mogelijk uitleg te geven of te ondersteunen. Dat kan tijdens een bezoek op de afdeling of telefonisch.
In onze visie op herstel zien we naasten als één van de partijen die mee aan het herstelverhaal schrijft. Want uiteindelijk zal de persoon in opname na zijn behandeling opnieuw terecht komen in zijn thuisomgeving. Deze willen we dan ook zoveel als mogelijk ondersteunen zodat ook zij handvaten meekrijgen waarmee ze verder kunnen na de opname.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
Zien
Tijdens intakegesprekken wordt er steeds aandacht besteed aan het netwerk dat zich rond de persoon in opname bevindt. Contactgegevens van belangrijke naasten worden genoteerd in het behandelplan zodat deze gecontacteerd kunnen worden wanneer nodig. Wanneer er kinderen zijn in het gezin schenken we extra aandacht aan ouderschap en bieden we ondersteuning op kindermaat.
Bejegenen
In ons huis heten we familie en naasten welkom. De tuin, cafetaria, en de zitplekken op de gangen zijn vrij toegankelijk. We moedigen de persoon in opname aan om hun netwerk uit te nodigen zodat men een beter beeld krijgt van wat er gebeurd in het ziekenhuis. Op deze manier willen we drempel verlagen en stigma verminderen.
Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de patiënt het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
In de gangen en in wachtruimtes zijn er informatiebrochures aanwezig rond lotgenotencontact en psycho-educatie. Deze mag je steeds mee naar huis nemen. In de bibliotheek kan je boeken uitlenen en op onze website kan je heel wat informatieve websites terugvinden.
Informatie over de verschillende afdelingen en de werking hiervan kan je terugvinden op onze website. Elke afdeling heeft ook een afdelingsbrochure waar je alle informatie kan terugvinden. Deze zijn zowel beschikbaar op de afdeling als online. Voor vragen kan je ook steeds terecht bij de medewerkers van de afdeling.
Indien je vragen hebt over de kosten van een opname, het aanvragen van zorgverlof of andere sociale zaken kan je terecht bij de maatschappelijk werker van de afdeling. Hiervoor heb je wel de toestemming van de persoon in opname nodig.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners van de patiënt. Vaak is er bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een individueel of familiegesprek (bv. met psycholoog of behandelende arts/psychiater).
- Heb je vragen? Pols eens bij de sociale dienst of ombudspersoon.
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de patiënt, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke afdeling of team. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je nood aan contact met lotgenoten?
Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder. - Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandeltraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het behandeltraject. Kaart dit gerust zelf aan met de hulpverlener.
- Bij aanmelding wordt geluisterd naar jouw ervaringen tijdens een gesprek met de sociale dienst, verpleegkundige, psycholoog of arts.
- Je wordt betrokken bij het aanmaken van een signaleringsplan/safetyplan/crisisplan. Hierbij verzamelen we samen ‘signalen’ om herval tegen te gaan.
- Je wordt betrokken bij het exit- of weekendplan: wanneer je familielid (tijdelijk) naar huis mag, is het voor jou duidelijk wat er moet gebeuren en kan je voorkeuren en mogelijkheden mee bespreken.
- Indien vrijheidsbeperkende maatregelen nodig zijn, bekijken we samen of jullie hierbij een rol kunnen spelen, bv. als emotionele ondersteuning.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken hulpverleners aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Voor kinderen en jongeren is opname van een (plus-, stief-, bonus-, groot-) ouder een hele gebeurtenis. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Jouw kinderen tellen mee voor onze medewerkers! Met een hallo of een high five heten we ze hartelijk welkom. Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
- Jonge kinderen kunnen spelen in de speelruimte.
- We maken gebruik van kleuren en een huiselijke sfeer.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de psychische problematiek (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de behandeling (bv. wat doen ze op de afdeling, welke hulp krijgt de ouder).
- Samen met de ouder(s) leggen we uit hoe de momenten thuis zullen verlopen (bv. wie doet wat, betrokkenheid van andere zorgfiguur, info over weekendplan, etc.).
- We stimuleren het gebruik van info-brochures
en doe-boekjes (d.z. boekjes opgesteld door Familieplatform om samen aan de slag te gaan) om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken. Deze boekjes kan je vragen aan het onthaal. - We organiseren een rondleiding voor kinderen en jongeren, zodat ze zien waar mama/papa/ … opgenomen is.
- We informeren ouders over lotgenotengroepen voor kinderen in de buurt.
- We hebben een ideeënbusje voor kinderen/jongeren.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding en eventuele opname van het familielid heeft een grote impact op de kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- We ondersteunen de belangrijke momenten zoals verjaardagen, moederdag, vaderdag… .
- We zoeken samen met de ouder(s) en/of familieleden/naasten naar mogelijkheden om het kind extra te ondersteunen in zijn dagelijkse leven (bv. bij huiswerk, hobby’s).
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Zorgorganisaties richten zich op volwassenen/kinderen die uit balans zijn. Ingrijpende levensgebeurtenissen, al dan niet in combinatie met een onderliggende psychische kwetsbaarheid bemoeilijken het dagelijkse functioneren in die mate dat herstel in de thuiscontext niet meer haalbaar is.
Tijdens een opname ondersteunen we de patiënt intensief bij zijn/haar herstelproces, aan de hand van een gevarieerd en gespecialiseerd psychotherapeutisch programma.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van settelen, opbouwen van een vertrouwensrelatie met de zorgverleners en ontmoeten van anderen. We willen de zorgvraag van de patiënt leren kennen en begrijpen van waaruit de klachten ontstaan zijn. We willen zicht krijgen op de noden van de patiënt én zijn/haar omgeving, zodat we ons behandelplan hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Behandelfase: De duur van de behandelfase is voor iedereen verschillend. We gaan samen aan de slag en evalueren regelmatig de vooruitgang.
- Ontslagvoorbereiding: Een intensief behandelproces ronden we met de nodige zorg af. We kijken samen welke nazorg nodig is en hoe dit in het leven van de patiënt kan passen (vb. op vlak van sociaal contact, werk, vrije tijd, etc.). Als zorgverlener staan we naast de patiënt om samen op weg te gaan. Dit wil zeggen, zoveel mogelijk in overleg gaan met de patiënt en diens familie en hen samen begeleiden in dit proces.
- Nazorg: Na het ontslag stopt de begeleiding niet. In samenspraak met de patiënt en diens familie wordt er gekeken welke nazorg wenselijk en/of noodzakelijk is.
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.
Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.
samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.