INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE
Organisatie:
Reymeers vzw
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wij zijn er ook voor jullie!
Binnen onze werking hebben we als doelstelling jullie te betrekken bij de begeleiding. Samen kunnen we bekijken wat haalbaar is, wat jullie vragen en verwachtingen zijn.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een collega aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Hiermee bedoelen we iedereen uit de directe omgeving, die een sociale en emotionele band heeft met de bewoner/medewerker.
Dit kunnen zijn: partner, familie, vrienden, buren, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als organisatie geloven we dat familie/naasten een volwaardige partner is in de begeleiding.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie/naasten is van groot belang. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de bewoner/medewerker.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie/naasten zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle collega’s zijn aanspreekbaar voor familie/naasten.
- Zit je met praktische vragen? Heb je zelf nood aan ondersteuning?
- Flyers & brochures van familieorganisaties zijn ter beschikking.
- Men kan steeds een rondleiding krijgen binnen de woning en/of activiteitencentrum.
Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie/naasten ken jij de bewoner/medewerker het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze collega’s informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een collega kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking, afspraken) delen. Deze informatie staat immers los van de bewoner/medewerker. Wanneer dit over persoonlijke informatie gaat wordt dit steeds in overleg gedeeld.
- Elke bewoner/medewerker krijgt een persoonlijke begeleider toegewezen. Deze persoon is ook een aanspreekpunt voor familie/naasten, waarbij je terecht kan met vragen en bezorgdheden.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie/naasten ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de collega’s van de bewoner/medewerkers.
- Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens de begeleiding word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner: naar eigen voorkeur kan je mee denken. Kaart dit gerust zelf aan met de collega’s.
- Bij aanmelding/intake wordt geluisterd naar jouw ervaringen.
- Je wordt betrokken bij het aanmaken van een signaleringsplan/safetyplan/crisisplan. Hierbij verzamelen we samen ‘signalen’ om herval tegen te gaan
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Jouw kinderen tellen mee voor onze medewerkers! Met een hallo of een high five heten we ze hartelijk welkom. Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de psychische problematiek (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- We stimuleren het gebruik van info-brochures
en doe-boekjes (d.z. boekjes opgesteld door Familieplatform om samen aan de slag te gaan) om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken. - We informeren ouders over lotgenotengroepen voor kinderen in de buurt.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding van het familielid heeft een grote impact op de kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- We ondersteunen de belangrijke momenten zoals verjaardagen, moederdag, vaderdag… .
- We zoeken samen met de ouder(s) en/of familieleden/naasten naar mogelijkheden om het kind extra te ondersteunen in zijn dagelijkse leven (bv. bij huiswerk, hobby’s).
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Zorgorganisaties richten zich op volwassenen/kinderen die uit balans zijn. Ingrijpende evensgebeurtenissen, al dan niet in combinatie met een onderliggende psychische kwetsbaarheid bemoeilijken het dagelijkse functioneren in die mate dat herstel in de thuiscontext niet meer haalbaar is.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van settelen, opbouwen van een vertrouwensrelatie met de zorgverleners en ontmoeten van anderen. We willen de zorgvraag van de patiënt leren kennen en begrijpen van waaruit de klachten ontstaan zijn. We willen zicht krijgen op de noden van de patiënt én zijn/haar omgeving, zodat we ons behandelplan hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Behandelfase: De duur van de behandelfase is voor iedereen verschillend. We gaan samen aan de slag en evalueren regelmatig de vooruitgang.
- Ontslagvoorbereiding: Een intensief behandelproces ronden we met de nodige zorg af. We kijken samen welke nazorg nodig is en hoe dit in het leven van de patiënt kan passen (vb. op vlak van sociaal contact, werk, vrije tijd, etc.). Als zorgverlener staan we naast de patiënt om samen op weg te gaan. Dit wil zeggen, zoveel mogelijk in overleg gaan met de patiënt en diens familie en hen samen begeleiden in dit proces.
- Nazorg: Na het ontslag stopt de begeleiding niet. In samenspraak met de patiënt en diens familie wordt er gekeken welke nazorg wenselijk en/of noodzakelijk is.
Wanneer kan ik op bezoek gaan?
We werken binnen onze organisatie met vaste bezoekuren:
xxxxx
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.
Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.
samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.