INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE

Organisatie:
CGG Kempen - volwassenenwerking
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand uit je dichte omgeving in begeleiding/behandeling is binnen CGG Kempen, ben jij als partner, ouder, kind, vriend(in),… voor ons en onze cliënt(e) ook erg van belang!
Misschien kamp je zelf met verschillende emoties, zoals verdriet, onmacht, onzekerheid, angst, schuldgevoelens of opluchting,…?
Met deze brochure willen we informatie geven over wat een ambulant traject binnen het CGG nu juist betekent en waar jij, als familie of betrokkene, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Vraag gerust om samen mee op gesprek te komen of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de cliënt(e) een meerwaarde betekenen in zijn/haar leven, vb. partner/familie/vriend/buur/vertrouwenspersoon/…
Als CGG geloven we dat familie een volwaardig partner is in de zorg en willen we, mits toestemming van onze cliënt(e), hen maximaal betrekken.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van zorg en bevordert het herstelproces van de cliënt. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de cliënt(e) die we hier begeleiden. Ook willen we samen kijken hoe we jou als omgeving voldoende kunnen ondersteunen of gericht doorverwijzen.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor familie: We bieden (a) een familievriendelijke klimaat, (b) informatie, (c) ondersteuning en (d) – mits toestemming van de cliënt(e) – participatie in het behandeltraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor familie. Wanneer het gaat over inhoudelijke informatie, zullen we dit steeds met goedkeuring en in overleg met onze cliënt(e) doen.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens. Over praktische zaken mag je ook steeds onze secretariaatsmedewerker achter de balie aanspreken.
- Flyers & brochures van familieorganisaties, alsook interne/externe initiatieven voor familie, zijn te bevragen bij onze maatschappelijk werker of ervaringswerker.

Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de cliënt(e) goed. Jouw input is belangrijk om mee te nemen. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
In ons startmoment is familie steeds erg welkom! Dit is een moment waarbij je info krijgt over onze werking en de inhoud van ons aanbod leert kennen. Zo kan je, naderhand, samen met de cliënt(e) actief mee nadenken welk traject meest geschikt zou zijn.
- Onze hulpverleners informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking) delen. Deze info staat immers los van de cliënt. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de cliënt vereist.
- Elke cliënt(e) krijgt bij opstart een persoonlijke hulpverlener toegewezen. Zij zijn ook een aanspreekpunt voor familie, met aandacht voor het hierboven vernoemend beroepsgeheim. Graag vragen wij je om bij contactname over persoonsgebonden info steeds de cliënt hiervan eerst op de hoogte te brengen.
- Bij opstart van een individuele begeleiding/behandeling, zal maximaal gestreefd worden om een gesprek met cliënt(e) en context te voorzien.
- Ook bij afronding/evaluatie, trachten we familie maximaal te betrekken.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners van de cliënt(e). Indien wenselijk en met instemming van cliënt(e) is er bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een familiegesprek (bv. met psycholoog of maatschappelijk werker), ook kan individuele ondersteuning vanuit onze ervaringswerker of maatschappelijk werker bekeken worden.
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de cliënt(e), dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk van het CGG en is dus niet verbonden aan een specifieke organisatie. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je nood aan contact met lotgenoten? Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder.
- Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf. Want goed voor jezelf zorgen en je eigen grenzen aangeven, maakt dat je kan blijven zorgen voor mensen die je dierbaar zijn.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandel/begeleidingstraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee nadenken over het behandel/begeleidingstraject. Kaart dit gerust zelf aan met de cliënt(e) en vervolgens met de hulpverlener.
- Bij opstart kan je tijdens de intakefase betrokken worden: er wordt geluisterd naar jouw ervaringen/input tijdens een gesprek met de maatschappelijk werker of individuele hulpverlener.
- Indien er een signaleringsplan/veiligheids- of crisisplan wordt opgemaakt, zal je ook zo maximaal mogelijk betrokken worden. Hierbij verzamelen we samen ‘signalen’ om herval tegen te gaan en bekijken we welke rol jij hierin mee kan opnemen.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de cliënt(e) en de betrokken hulpverlener(s) aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens. Steeds trachten we dit zo maximaal mogelijk in trialoog te bespreken (cliënt(e), familie en hulpverlening).
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Voor kinderen en jongeren heeft een psychische problematiek bij een (plus-, stief-, groot-) ouder ook een impact. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
Jouw kinderen tellen mee voor onze hulpverleners! Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
Wanneer het aangewezen is om extra oor te hebben voor de zorgen/noden van kinderen binnen jullie gezin, kan er steeds een gezamenlijk gesprek gepland worden.
Indien blijkt dat betrokken kinderen hierin méér zorg nodig zouden hebben, zoeken we samen naar de meest gepaste hulp.
Ouderschap is een hele onderneming; informeer zeker naar onze oudergroep waaraan je kan deelnemen!
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte, schuld, angst… Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) kan het gesprek aangegaan worden over de psychische problemen (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- Samen met de ouder(s) kan, indien nodig, het gesprek aangegaan worden over de begeleiding/behandeling (bv. wat doen ze in het CGG, welke hulp krijgt de ouder).
- We stimuleren het gebruik van info-brochures en doe-boekjes (bvb. boekjes opgesteld door Familieplatform om samen aan de slag te gaan) om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken. Deze boekjes kan je vragen bij een hulpverlener.
- We beschikken over een babypeuter, kinder- en jongerenteam, waarbij indien gespecialiseerde zorg nodig, we dit steeds in overleg met hen kunnen doen.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De zorgen en worstelingen van een familielid heeft ook een impact op de kinderen. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind en zullen deze ook steeds bevragen in de intakefase.
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
CGG Kempen volwassenenteam biedt begeleiding/behandeling aan volwassenen met een ernstige psychische, psychosociale en/of psychiatrische problematiek of een problematiek in de ontwikkeling.
We onderschrijven het principe van stepped care, wat betekent dat we eerst kiezen voor de minst ingrijpende zorg. Pas wanneer blijkt dat dit niet volstaat, worden meer gespecialiseerde interventies aangeboden. Zo gaan we op een bewuste manier om met de inzet van ons zorgaanbod.
De aangeboden behandeling kan individueel, met context of een groepstraject zijn en wordt op maat afgestemd.
De zorg die wij aanbieden is ambulant. Dat betekent dat cliënten op afspraak komen op onze dienst en nadien terug naar huis keren.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
-
- Startmoment: na aanmelding neemt elke cliënt(e) deel aan een infosessie in groep. Als familie ben je hier van harte welkom. Onze werking en aanbod worden toegelicht en de eerste stappen richting het traject worden gezet.
- Matchingsgesprek: na het startmoment krijgt de cliënt(e) een individueel gesprek met een hulpverlener om samen te bekijken welk traject op dat moment het meest passend is.
- Begeleiding/behandeling:
- Individueel traject: bij opstart vindt er een intakefase (max. 3 gesprekken met psycholoog en maatschappelijk werker) en de opmaak van een behandelplan plaats. Het behandelplan wordt teruggekoppeld in een adviesgesprek met de cliënt/context.
- Groepstraject: afhankelijk van de vraag is er keuze tussen meerdere groepstrajecten. Deze trajecten verlopen volgens een vaste inhoud/aantal sessies.
- Evaluatie/hermatching: na een individueel/groepstraject kan er steeds bekeken worden welke vervolgzorg nodig is. Er kan een ander traject binnen het CGG gevolgd worden of extern doorverwezen worden.
Wanneer kan ik op bezoek gaan?
We werken binnen onze organisatie met vaste bezoekuren:
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Technische Schoolstraat 66, Geel – Jacob Smitslaan 20, Mol – Lierseweg 128, Herentals
Graatakker 106, Turnhout – Heilige Bloedbaan 252C, Hoogstraten
Naam:
Telefoonnr.: 014/41 09 67
Naam:
Telefoonnr.:
Naam:
Telefoonnr.: 014/41 09 67
Emailadres (indien gewenst):
Naam:
Telefoonnr.: 014 41 09 67
Emailadres (indien gewenst):
Deze kan u melden bij uw hulpverlener; anoniem via een registratieformulier in de wachtruimte van ons CGG of per mail via suggesties-klachten@cggkempen.be.
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.

Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.

samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.