INFORMATIEBROCHURE
VOOR FAMILIE

Organisatie:
CGG Kempen - volwassenenwerking
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand uit je dichte omgeving in begeleiding/behandeling binnen CGG Kempen komt, ben jij als partner, ouder, kind, vriend(in),… voor ons en onze cliënt(e) ook erg van belang!
Misschien kamp je zelf met verschillende emoties zoals verdriet, onmacht, onzekerheid, angst, schuldgevoelens of opluchting,…?
Met deze brochure willen we informatie geven over wat een ambulante begeleiding binnen het CGG nu juist betekent en waar jij, als familie of betrokkene, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Vraag gerust om samen mee op gesprek te komen of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.

Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de cliënt(e) een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, familie, vrienden, buren, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als CGG geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de patiënt. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de patiënt.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor familie: We bieden (a) een familievriendelijke klimaat, (b) informatie, (c) ondersteuning en (d) participatie in het behandeltraject, mits toestemming van de cliënt(e).
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor familie. Wanneer het gaat over inhoudelijke informatie van je familielid, zullen we dit steeds met goedkeuring en in overleg met onze cliënte, jullie familielid doen.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Flyers & brochures van familieorganisaties, alsook interne initiatieven voor familie zijn te bevragen bij onze maatschappelijk werker.

Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de cliënt(e) het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen/informatie te delen met onze hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de begeleiding/behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze hulpverleners informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking) delen. Deze info staat immers los van de patiënt. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de cliënt vereist.
- Elke cliënt(e) krijgt een persoonlijke hulpverlener toegewezen. Bij een individuele traject zal dit de individuele hulpverlener zijn, binnen een groepstraject zal dit de groepsgever zijn. Zij zijn ook een aanspreekpunt voor familie, waarbij je terecht kan met bezorgdheden. Graag vragen wij je, om bij contactname over persoonsgebonden info, steeds je familielid hiervan eerst op de hoogte te brengen.
- Bij het begin van een individuele begeleiding, zal max. gestreefd worden om een gesprek met cliënt(e) en context te voorzien.
- Ook bij afronding/evaluatie in de begeleiding, streven we ernaar om jou als familie zo maximaal mogelijk te betrekken.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners van de cliënt(e). Indien wenselijk en met instemming van cliënt(e) is er bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een familiegesprek (bv. met psycholoog of maatschappelijk werker), ook kan individuele ondersteuning vanuit onze ervaringswerker bekeken worden.
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de patiënt, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke organisatie. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je nood aan contact met lotgenoten?
Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder. - Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandeltraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het behandeltraject. Kaart dit gerust zelf aan met de cliënt(e) en vervolgens de hulpverlener.
- Bij opstart kan je tijdens de intakefase betrokken worden: er wordt geluisterd naar jouw ervaringen tijdens een gesprek met de maatschappelijk werker of psycholoog.
- Indien er een signaleringsplan/safetyplan/crisisplan wordt opgemaakt, zal je ook maximaal mogelijk betrokken worden. Hierbij verzamelen we samen ‘signalen’ om herval tegen te gaan en bekijken we welke rol jij hierin mee kan opnemen.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust je familielid, onze cliënt(e) en de betrokken hulpverlener(s) hierover aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens.

Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Voor kinderen en jongeren heeft een psychische problematiek bij een (plus-, stief-, groot-) ouder ook een impact. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Jouw kinderen tellen mee voor onze hulpverleners! Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
- Wanneer het aangewezen is om extra oor te hebben voor de zorgen/noden van kleine/grotere kinderen binnen jullie gezin, kan er steeds een gezamenlijk gesprek gepland worden.
- Indien blijkt dat betrokken kinderen hierin méér zorg nodig zouden hebben, zoeken we samen naar de meest gepaste hulp.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de psychische problematiek (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de begeleiding/behandeling (bv. wat doen ze in het CGG, welke hulp krijgt de ouder).
- We stimuleren het gebruik van info-brochures
en doe-boekjes (bvb. boekjes opgesteld door Familieplatform om samen aan de slag te gaan) om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken. Deze boekjes kan je vragen bij een hulpverlener.

Een steuntje in de rug voor jouw kind
De behandeling/begeleiding van het familielid heeft een grote impact op de kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
CGG Kempen volwassenenteam biedt begeleiding/behandeling aan volwassenen met een ernstige psychische, ernstige psychosociale en/of psychiatrische problematiek of problematiek in ontwikkeling.
We onderschrijven het principe van stepped care, wat betekent dat we eerst kiezen voor de minst ingrijpende zorg. Pas wanneer blijkt dat dit niet volstaat, worden meer gespecialiseerde interventies aangeboden. Zo gaan we op een bewuste manier om met de inzet van ons zorgaanbod.
De aangeboden behandeling kan individueel, met partner/gezin of een groepstraject zijn en wordt op maat afgestemd.
De zorg die wij aanbieden is ambulant. Dat betekent dat cliënten hun normale woon- en leefsituatie behouden.


De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Startmoment: elke cliënt(e) neemt, na aanmelding, verplicht deel aan een online infosessie in groep. Als familie ben je ook hier van harte welkom. Onze werking wordt toegelicht en alvast de eerste stappen richting je traject worden gezet.
- Matchingsgesprek: na het startmoment krijgt cliënt(e) een individueel gesprek met een hulpverlener om samen te bekijken welk traject op dat moment het meest passende is.
- Begeleiding/behandeling:
- Individuele traject: bij opstart van een individuele begeleiding vindt er een intakefase en opmaak behandelplan plaats. Hierbij wordt het verhaal van de cliënt(e)/context en diens hulpvraag geëxploreerd, alsook een gesprek met de maatschappelijk weker. In het adviesgesprek wordt het behandelplan teruggekoppeld.
- Groepstraject: afhankelijk van de vraag is er keuze tussen meerdere groepstrajecten. Deze trajecten verlopen volgens een vaste inhoud/aantal sessies.
- Evaluatie/hermatching: na een individueel/groepstraject kan er steeds bekeken worden welke vervolgzorg nodig is. Er kan een ander soort traject binnen het CGG gevolgd worden of extern doorverwezen worden.
- Einde: nazorg wordt bekeken.
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Locaties
Geel: technische schoolstraat 66, Geel
Mol: Jacob Smitslaan 20 , Mol
Turnhout: dorp 30, Oud-Turnhout
Herentals: Lierseweg 128, Herentals
Naam: Dr Scheerlinck
Telefoonnr.: 014/41 09 67
014 41 09 67
Naam:
Telefoonnr.: 014 41 09 67
Emailadres (indien gewenst):
Naam:
Telefoonnr.: 014 41 09 67
Naam:
Telefoonnr.:
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.

Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.

samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.