INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE
Organisatie:
CAR Spermalie
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand op therapie komt, is dit een spannend moment voor de patiënt, maar ook voor jou als familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties zoals verdriet, angst, schuldgevoelens, verwarring en/of opluchting.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat therapie nu juist betekent en waar jij, als familie, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een medewerker aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de patiënt een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: ouders, broers en/of zussen, familie, vrienden, buren, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als zorgorganisatie geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de patiënt. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de patiënt.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor familie: We bieden (a) een familievriendelijke klimaat, (b) informatie, (c) ondersteuning en (d) participatie in het behandeltraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor familie. Spreek gerust een medewerker aan in de wandelgang of bij het onthaal.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Flyers & brochures van familieorganisaties zijn te vinden bij het onthaal en in de wachtruimtes.
- We houden zoveel als mogelijk rekening met jouw beschikbaarheid bij het inplannen van overlegmomenten.
Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de patiënt het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze hulpverleners informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking) delen. Deze informatie staat immers los van de patiënt. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de patiënt vereist.
- Elke patiënt krijgt een verantwoordelijke coördinator toegewezen. Deze persoon is ook een aanspreekpunt voor familie, waarbij je terecht kan met vragen en bezorgdheden. Daarnaast kan je als familie ook terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Bij de start van de therapie word je als familie zo snel mogelijk gecontacteerd. Je wordt uitgenodigd om een afspraak te maken voor een korte kennismaking en praktische afspraken.
- Voor ontslag (stop therapie) of bij een ander kantelpunt in de behandeling, word je als familie uitgenodigd voor een gesprek.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners van de patiënt. Er is de mogelijkheid tot een individueel of familiegesprek (bv. met psycholoog of behandelende arts).
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de patiënt, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke afdeling of team. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je nood aan contact met lotgenoten?
Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder. - Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandeltraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het behandeltraject. Kaart dit gerust zelf aan met de hulpverlener.
- Bij aanmelding wordt geluisterd naar jouw ervaringen tijdens een gesprek met de aanmeldingsverantwoordelijke en nadien tijdens een gesprek met de psycholoog en een gesprek met de arts.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken hulpverleners aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens.
- Het is mogelijk dat ouders een therapiesessie bijwonen. Spreek gerust de betrokken hulpverleners aan als je dit wenst.
- We nodigen u steeds uit op teambesprekingen rond de patiënt. Deze gaan doorgaans online door. We merkten dat ouders op die manier gemakkelijker en vaker kunnen deelnemen aan de teambespreking.
- Jaarlijks word je uitgenodigd voor een gesprek waar we peilen naar jouw tevredenheid zodat we de kwaliteit van onze werking kunnen verbeteren.
- Er worden op regelmatige tijdstippen ouderavonden georganiseerd. Dit wordt telkens geafficheerd in de wachtruimte.
- We hebben een ideeën-bus in onze wachtruimte.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Voor kinderen en jongeren is opname van een (plus-, stief-, bonus-, groot-) ouder een hele gebeurtenis. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Jouw kinderen tellen mee voor onze medewerkers! Met een hallo of een high five heten we ze hartelijk welkom. Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
- Jonge kinderen kunnen spelen in de speelruimte.
- We maken gebruik van kleuren en een huiselijke sfeer.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de psychische problematiek (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de behandeling (bv. wat doen ze op de afdeling, welke hulp krijgt de ouder).
- Samen met de ouder(s) leggen we uit hoe de momenten thuis zullen verlopen (bv. wie doet wat, betrokkenheid van andere zorgfiguur, info over weekendplan, etc.).
- We stimuleren het gebruik van info-brochures
en doe-boekjes (d.z. boekjes opgesteld door Familieplatform om samen aan de slag te gaan) om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken. Deze boekjes kan je vragen aan het onthaal. - We organiseren een rondleiding voor kinderen en jongeren, zodat ze zien waar mama/papa/ … opgenomen is.
- We informeren ouders over lotgenotengroepen voor kinderen in de buurt.
- We hebben een ideeënbusje voor kinderen/jongeren.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding en eventuele opname van het familielid heeft een grote impact op de kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- We ondersteunen de belangrijke momenten zoals verjaardagen, moederdag, vaderdag… .
- We zoeken samen met de ouder(s) en/of familieleden/naasten naar mogelijkheden om het kind extra te ondersteunen in zijn dagelijkse leven (bv. bij huiswerk, hobby’s).
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Zorgorganisaties richten zich op volwassenen/kinderen die uit balans zijn. Ingrijpende evensgebeurtenissen, al dan niet in combinatie met een onderliggende psychische kwetsbaarheid bemoeilijken het dagelijkse functioneren in die mate dat herstel in de thuiscontext niet meer haalbaar is.
Tijdens een opname ondersteunen we de patiënt intensief bij zijn/haar herstelproces, aan de hand van een gevarieerd en gespecialiseerd psychotherapeutisch programma.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van opbouwen van een vertrouwensrelatie met de zorgverleners. We willen de zorgvraag van de patiënt leren kennen en begrijpen van waaruit de klachten ontstaan zijn. We willen zicht krijgen op de noden van de patiënt én zijn/haar omgeving, zodat we ons behandelplan hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Behandelfase: De duur van de behandelfase is voor iedereen verschillend. We gaan samen aan de slag en evalueren regelmatig de vooruitgang.
- Ontslagvoorbereiding: Een intensief behandelproces ronden we met de nodige zorg af. We kijken samen welke nazorg nodig is en hoe dit in het leven van de patiënt kan passen (vb. op vlak van sociaal contact, school, vrije tijd, etc.). Als zorgverlener staan we naast de patiënt om samen op weg te gaan. Dit wil zeggen, zoveel mogelijk in overleg gaan met de patiënt en diens familie en hen samen begeleiden in dit proces.
- Nazorg: Na het ontslag stopt de begeleiding niet. In samenspraak met de patiënt en diens familie wordt er gekeken welke nazorg wenselijk en/of noodzakelijk is.
Wanneer kan ik op bezoek gaan?
We werken binnen onze organisatie met vaste bezoekuren:
Vrijdag: 7.30-12u / 13-18.15u
Zaterdag: 7.30-12.30u
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Adres: Ruddershove 6, 8000 Brugge
Telefoonnr. onthaal: 050/33.96.43
Naam:
Naam:
emailadres: voornaam.naam@de-kade.be
Naam: Lies Bollaert
emailadres: voornaam.naam@de-kade.be
Naam:
Telefoonnr.:
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.
Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.
samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.