INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE

Organisatie:
Beschut Wonen De Vlier
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand de overstap naar Beschut Wonen maakt, kan dit een betekenisvol moment zijn voor de bewoner, maar ook voor jou als familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties en heb je veel vragen.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat een verblijf binnen Beschut Wonen nu juist betekent en waar jij als naaste terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een medewerker aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de bewoner een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, familie, vrienden, buren, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als Beschut Wonen geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de bewoner. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de bewoner.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor familie: We bieden (a) een familievriendelijke klimaat, (b) informatie, (c) ondersteuning en (d) participatie in het behandeltraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt:
- We streven naar een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor familie. Neem gerust contact op met de woonbegeleider die verantwoordelijk is voor je naaste of neem contact op met de coördinator of zorgverantwoordelijke. De relevante contactinformatie staat achteraan deze brochure.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- We werken niet met met vaste bezoekuren, maar maken wel graag op voorhand afspraken wanneer een bewoner bezoek mag ontvangen in de woning. Deze afspraken kunnen gemaakt worden in samenspraak met de begeleiding.
- Een bezoek aan de woning of aan ons activiteitencentrum kan zeker! Dit kan steeds afgesproken worden met de begeleiding.

Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de bewoner het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze hulpverleners informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking, bezoekuren) delen. Deze informatie staat immers los van de bewoner. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de bewoner vereist.
- Elke bewoner krijgt een woonbegeleider toegewezen. Deze persoon is ook een aanspreekpunt voor familie, waarbij je terecht kan met vragen en bezorgdheden. Daarnaast kan je als familie ook terecht bij de coördinator of zorgverantwoordelijke. Achteraan deze brochure vind je de relevante contactgegevens.
- Bij het begin van een opname word je als familie ook gecontacteerd. Indien gewenst kan je een afspraak maken voor een kennismaking (vb. telefonisch, kort gesprek, kennismaking met de begeleiding, …).
- Doorheen het traject van je naaste kan je steeds contact opnemen met de begeleiding of zullen zij contact met jou opnemen indien gewenst.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners van de bewoner. Vaak is er bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een individueel of familiegesprek (bv. met psycholoog of behandelende arts/psychiater).
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de bewoner, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke voorziening. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je nood aan contact met lotgenoten? Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder.
- Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het traject van de bewoner word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het behandeltraject. Kaart dit gerust zelf aan met de hulpverlener.
- Bij aanmelding wordt graag geluisterd naar jouw ervaringen tijdens een gesprek met de begeleiding en je naaste.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken hulpverleners aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens.
- We vergelijken onze werking graag met een tandem: de bewoner zit vooraan aan het stuur en hij of zij bepaalt de richting die we samen zullen uitgaan. De begeleiders zitten achterop en helpen mee met trappen. Ze ondersteunen de tocht als het ware. Familie en naasten zijn voor ons de belangrijkste supporters.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Voor kinderen en jongeren is een opname van een (plus-, stief-, bonus-, groot-) ouder een hele gebeurtenis. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Jouw kinderen tellen mee voor onze medewerkers! Met een hallo of een high five heten we ze graag hartelijk welkom. Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
- We wensen een luisterend oor te zijn voor kinderen en jongeren en willen op maat een antwoord bieden op vragen.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de psychische problematiek (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de behandeling (bv. wat is Beschut Wonen, welke hulp krijgt de ouder).
- Samen met de ouder(s) leggen we uit hoe het verblijf in Beschut Wonen zal verlopen.
- Kinderen kunnen steeds op bezoek komen bij hun ouder. Indien de setting zich er toe leent, is het zelfs mogelijk dat kinderen blijven overnachten. Dit dient steeds in overleg beslist te worden, maar het is dus zeker een mogelijkheid die meegenomen kan worden in het traject van de bewoner.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding van het familielid heeft een grote impact op de kinderen. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- We ondersteunen de belangrijke momenten zoals verjaardagen, moederdag, vaderdag,…
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Het doel van Beschut Wonen is om mensen met een psychiatrische of andere problematiek te begeleiden om hun plaats in de samenleving terug te vinden. Dit doen we door groepswoningen en studio’s aan te bieden die zich allemaal in Zelzate bevinden.
Onze begeleiders werken samen met de bewoners rond het opbouwen van een zinvolle dagbesteding (studeren, (vrijwilligers)werk, aansluiten bij ons eigen activiteitencentrum,…), het (terug) opnemen van huishoudelijke taken, het versterken van sociale relaties (met familie, naasten,…), het opvolgen van de lichamelijke en geestelijke gezondheid (doktersbezoeken helpen plannen,…), het aanbieden van een luisterend oor via individuele gesprekken, het opmaken van een trajectplan,…
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van de intake en kennismaking, inlopen in Beschut Wonen, opbouwen van een vertrouwensrelatie met de begeleiding en ontmoeten van eventuele medebewoners. We willen de zorgvraag van de bewoner leren kennen en begrijpen. We willen zicht krijgen op de noden van de bewoner én zijn/haar omgeving, zodat we ons trajectplan hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Verblijf in Beschut Wonen: De duur van het verblijf is voor iedereen verschillend. We gaan samen aan de slag en evalueren regelmatig de vooruitgang.
- Nazorg: Na het ontslag stopt de begeleiding niet. In samenspraak met de bewoner en diens familie wordt er gekeken welke nazorg wenselijk en/of noodzakelijk is.
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Adres: Kerkstraat 38
9060 Zelzate
Telefoonnr.: 09 337 95 99
Naam: Frits Martens
Telefoonnr.: 0477 37 58 46
Telefoonnr.: 09 377 95 95
Naam:
Telefoonnr.:
Naam: Freya Cherlet
Telefoonnr.: 0472 27 40 16
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.

Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.

samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.