INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE
Organisatie:
UPC DUFFEL - Afdeling Opname 2
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand in opname komt, is dit een ingrijpend moment voor de patiënt, maar ook voor jou als familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties zoals verdriet, angst, schuldgevoelens, verwarring en/of opluchting.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat een opname nu juist betekent en waar jij, als familie, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een hulpverlener aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naasten (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de patiënt een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, (achter-klein)kinderen, familie, vrienden, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als zorgorganisatie geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de patiënt. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de patiënt.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor familie: We bieden een familievriendelijk klimaat, informatie, ondersteuning en participatie in het zorgtraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers op de afdeling en aan ons onthaal zijn aanspreekbaar voor familie.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Flyers & brochures van familieorganisaties zijn te vinden op de afdeling of kan je opvragen bij het onthaal.
- We werken met vaste bezoekuren. Zijn deze momenten voor jou niet haalbaar? Bespreek dit zeker met de betrokken hulpverleners.
- Toegankelijkheid van de afdeling is afhankelijk van het behandelkader. Spreek gerust een hulpverlener aan voor meer informatie.
Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de patiënt het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze hulpverleners informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking, bezoekuren) delen. Deze informatie staat immers los van de patiënt. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de patiënt vereist.
- Elke patiënt heeft een aanspreekpunt, waar ook familie terecht kan met vragen en bezorgdheden. Daarnaast kan je als familie ook terecht bij de andere teamleden.
- Bij het begin van een opname kan je aansluiten bij het opnamegesprek. Indien gewenst kan je een afspraak maken voor een korte kennismaking (vb. telefonisch, kort gesprek, …).
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners, hoofdverantwoordelijke en maatschappelijk werker op de afdeling. Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een familiegesprek.
- De afdeling kan ook beroep doen op een familie-ervaringsdeskundige om familie- of gezinsgesprekken te faciliteren.
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de patiënt, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke afdeling of team. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je een klacht en vind je het moeilijk om met de betrokken personen naar een oplossing te zoeken? Dan kan je een afspraak maken met de externe ombudspersoon (lou.hamdaoui@oogg.be, tel: 0468/11 71 91).
- Heb je nood aan contact met lotgenoten? Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder.
- Ook bij jouw huisarts kan je terecht. Hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandeltraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het behandeltraject. Kaart dit gerust zelf aan met de hulpverlener.
- Ben je aanwezig tijdens het opnamegesprek, dan luisteren we ook graag naar jouw ervaringen.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken hulpverleners aan.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Op (klein)kinderen kan het verblijf van een (plus-, stief-, bonus-, groot-) ouder een grote impact hebben. Kinderen voelen zich in die kwetsbare periode soms eenzaam en hebben bijzondere zorg nodig. Wij vinden het daarom belangrijk om aandacht te geven aan de kinderen van opgenomen patiënten.
Wij zien (ook) jouw kind!
Met het project ‘Duffeltje het Knuffeltje’ zetten we in op een kindvriendelijk psychiatrisch ziekenhuis:
Meer info vind je terug op volgende websites: https://www.upcduffel.be/project-duffeltje-het-knuffeltje en https://www.upcduffel.be/kwetsbaar-sterk-ouderschap
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun (groot)ouder, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld.
Het gesprek aangaan met jonge kinderen over de psychische problematiek is dus belangrijk (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de (groot)ouder, wat merkt het kind op). We helpen je hier graag bij
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De opname van een familielid heeft een grote impact op jonge kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen (groot)ouder-(klein)kind.
- We hebben aandacht voor de belangrijke momenten zoals verjaardagen, moederdag, vaderdag… .
- Indien gewenst, zoeken we samen met de ouder(s) en/of familieleden/naasten naar mogelijkheden om het kind extra te ondersteunen in zijn dagelijkse leven (bv. bij huiswerk, hobby’s).
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Het Universitair Psychiatrisch Centrum Duffel (UPC Duffel) is één van de grootste psychiatrische ziekenhuizen in Vlaanderen, een professioneel en universitair opname- en behandelcentrum in een groene omgeving tussen Antwerpen en Mechelen.
Als gespecialiseerd centrum bieden wij acute (crisis)opvang en behandeling aan volwassenen met psychische kwetsbaarheden in voltijdse- of dagbehandeling, via consultaties in de polikliniek en door psychiatrische zorg aan huis.
UPC Duffel vormt samen met beschut wonen Este, psychiatrisch verzorgingstehuis Schorshaegen, psychosociaal revalidatiecentrum Pastel en onze mobiele teams de bredere Zorggroep UPC Duffel. Zorggroep UPC Duffel maakt deel uit van vzw Emmaüs.
Wat gebeurt er tijdens een opname?
Op elke afdeling werkt een team van psychiaters, verpleegkundigen, psychologen, maatschappelijk werkers en therapeuten. De patiënt volgt tijdens de opname een gevarieerd programma met individuele en groepssessies. Deze sessies bestaan niet alleen uit ‘praten over de kwetsbaarheid’. We bekijken samen met de patiënt het leven op alle levensdomeinen en met al diens talenten en mogelijkheden.
Doorheen de behandeling hebben we oog voor de belangrijke naasten en welke rollen zij kunnen, en willen, opnemen in dit traject. Tenslotte wordt er ook stilgestaan bij ‘wat na opname?’.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
Meer informatie over het traject en de behandeling kan je nalezen in de Wegwijzer van de afdeling, die je ontvangt aan de start van de opname of op onze website te vinden is.
Dankzij de video ‘Hoe verloopt mijn behandeling bij UPC Duffel’ krijg je als naaste alvast een beter beeld van de verschillende elementen van een opname in ons psychiatrisch centrum: https://youtu.be/ralhlsEvm4I
Wanneer kan ik op bezoek gaan?
We werken binnen onze organisatie met vaste bezoekuren:
Vul hier de bezoekuren in
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.
Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.
samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.