INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE
Organisatie:
UPC DUFFEL - Afdeling Dynamo
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand in opname komt, is dit een ingrijpend moment voor de patiënt, maar ook voor jou als familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties zoals verdriet, angst, schuldgevoelens, verwarring en/of opluchting.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat een opname nu juist betekent en waar jij, als familie, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een hulpverlener aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naasten (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de patiënt een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, (achter-klein)kinderen, familie, vrienden, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als zorgorganisatie geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de patiënt. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de patiënt.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor familie: We bieden een familievriendelijk klimaat, informatie, ondersteuning en participatie in het zorgtraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers op de afdeling en aan het onthaal zijn aanspreekbaar voor familie.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Flyers & brochures van familieorganisaties zijn te vinden op de afdeling of kan je opvragen bij het onthaal.
- We werken met vaste bezoekuren. Deze vind je achteraan in de brochure terug. Zijn deze momenten voor jou niet haalbaar? Bespreek dit zeker met de betrokken hulpverleners.
- Patiënten krijgen bij de start van de opname een rondleiding op de afdeling. Op onze website nemen we naasten in een video mee langs de belangrijkste momenten van een verblijf in ons psychiatrisch centrum. https://youtu.be/ralhlsEvm4I
- We nodigen de familie uit voor bepaalde activiteiten (bv. de nieuwjaarsreceptie).
Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de patiënt het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze hulpverleners informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking, bezoekuren) delen. Deze informatie staat immers los van de patiënt. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de patiënt vereist.
- Elke patiënt heeft een aanspreekpunt, waar ook familie bij terecht kan met vragen en bezorgdheden. Daarnaast kan je als familie ook terecht bij andere teamleden. Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Bij het begin van een opname word je als familie zo snel mogelijk gecontacteerd. Indien gewenst kan je een afspraak maken voor een korte kennismaking (vb. telefonisch, kort gesprek, …).
- Bij een kantelmoment in de opname en/of ter voorbereiding van het ontslag, wordt er veelal contact opgenomen met de familie. Indien gewenst kan er ook een gesprek plaatsvinden op de afdeling.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners en hoofdverantwoordelijke op de afdeling. Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een familiegesprek. Op iedere afdeling is ook een maatschappelijk werker (sociale dienst) actief.
- De afdeling kan ook beroep doen op een familie-ervaringsdeskundige om familie- of gezinsgesprekken te faciliteren.
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de patiënt, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke afdeling of team. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je een klacht en vind je het moeilijk om met betrokken personen naar een oplossing te zoeken, dan kan je een afspraak maken met de externe ombudspersoon. (lou.hamdaoui@oogg.be, tel: 0468/11 71 91)
- Heb je nood aan contact met lotgenoten? Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder.
- Ook bij jouw huisarts kan je terecht. Hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het zorgtraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het zorgtraject. Kaart dit gerust zelf aan met de hulpverlener.
- Patiënten maken tijdens de opname een signaleringsplan/safetyplan/crisisplan. Hierbij verzamelen we samen ‘signalen’ en bekijken we wat de patiënt of de familie kan doen wanneer het even moeilijk gaat.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken hulpverleners aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Op (klein)kinderen kan het verblijf van een (plus-, stief-, bonus-, groot-)ouder een grote impact hebben. Kinderen voelen zich in die kwetsbare periode soms eenzaam en hebben bijzondere zorg nodig. Wij vinden het daarom belangrijk om aandacht te geven aan de kinderen van opgenomen patiënten.
Wij zien (ook) jouw kind!
Met het project ‘Duffeltje het Knuffeltje’ zetten we in op een kindvriendelijk psychiatrisch ziekenhuis:
- een kindvriendelijk onthaal (speelhoekjes, een babbeltje, …);
- een prentenboek leert kinderen op hun maat begrijpen wat een psychiatrisch ziekenhuis is en hoe we er aan herstel werken;
- de kangoeroeknuffels bieden troost en verbinding tussen opgenomen (groot)ouder en het (klein)kind;
- in sessies ‘Zorg voor het gezin’ ondersteunen we ouders of mede-opvoeders bij de interactie met hun kind;
- gesensibiliseerde medewerkers, opgeleid in de interactie met kinderen
- eventuele deelname van kinderen aan gesprekken, activiteiten, …
- gezinnen kunnen deelnemen aan de reeks ‘Kwetsbaar Sterk Ouderschap’, een plek waar ouders én hun kinderen terecht kunnen met vragen, gevoelens en gedachten over uitdagingen binnen het gezin.
Meer info: https://www.upcduffel.be/project-duffeltje-het-knuffeltje en https://www.upcduffel.be/kwetsbaar-sterk-ouderschap
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun (groot)ouder, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld.
Het gesprek aangaan met jonge kinderen over de psychische problematiek is dus belangrijk (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de (groot)ouder, wat merkt het kind op). We helpen je hier graag bij.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De opname van een familielid heeft een grote impact op kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We hebben aandacht voor de belangrijke familiemomenten zoals verjaardagen, moederdag, vaderdag… .
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Afdeling Dynamo richt zich op volwassenen die uit balans zijn (geweest). Ingrijpende levensgebeurtenissen, al dan niet in combinatie met een onderliggende psychische kwetsbaarheid, bemoeilijken het dagelijkse functioneren in die mate dat herstel in de thuiscontext niet meer haalbaar is. Tijdens een opname ondersteunen we de patiënt intensief bij zijn/haar terugkeer naar de maatschappij.
Wat gebeurt er tijdens een opname?
Op elke afdeling werkt een team van psychiaters, verpleegkundigen, psychologen, maatschappelijk werkers en therapeuten. De patiënt volgt tijdens de opname een gevarieerd programma met individuele en groepssessies. Deze sessies bestaan niet alleen uit ‘praten over de kwetsbaarheid’. We bekijken samen met de patiënt het leven op alle levensdomeinen en met al diens talenten en mogelijkheden.
Doorheen de behandeling hebben we oog voor de belangrijke naasten en welke rollen zij kunnen, en willen, opnemen in dit traject. Tenslotte wordt er ook stilgestaan bij ‘wat na opname?’.
Meer informatie over het traject en de behandeling kan je nalezen in de Wegwijzer van de afdeling, die je ontvangt aan de start van de opname of die op onze website te vinden is.
Dankzij de video ‘Hoe verloopt mijn behandeling bij UPC Duffel’ krijg je als naaste alvast een beter beeld van de verschillende elementen van een opname in ons psychiatrisch centrum: https://youtu.be/ralhlsEvm4I
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van settelen, opbouwen van een vertrouwensrelatie met de zorgverleners en ontmoeten van anderen. We willen de zorgvraag van de patiënt leren kennen en begrijpen van waaruit de klachten ontstaan zijn. We willen zicht krijgen op de noden van de patiënt én diens omgeving, zodat we ons zorgtraject hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Behandelfase: De duur van het verblijf is voor iedereen verschillend. Elke 5 weken is er een overleg tussen het team en de patiënt waarin het behandelplan besproken wordt.
- Ontslagvoorbereiding: We kijken samen met de patiënt wat er nodig is om terug te keren naar de maatschappij. Er is aandacht voor diverse levensdomeinen bv. wonen, sociaal contact, werk, vrije tijd, nazorg.
- Nazorg: Na het ontslag wordt vaak nog begeleiding door derden geboden. Het kan gaan om praktische hulp zoals poetshulp of budgetbeheer, maar ook om psychische hulp door bijvoorbeeld een psychiater of psycholoog. We proberen om de overgang met andere instellingen zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Wanneer kan ik op bezoek gaan?
We werken binnen onze organisatie met vaste bezoekuren:
Het bezoek kan buiten de afdeling of op de patiëntenkamer.
Om privacy redenen vragen we om niet in de leefgroepen of gemeenschappelijke ruimten te komen.
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Stationsstraat 22
2570 Duffel
Tel onthaal: 015/30 40 30
Mail: Inge.Sleeckx@emmaus.be
Mail: tamara.van.loon@emmaus.be
Mail: upcd.dynamo@emmaus.be
Tel: 015/30 48 11
Persoonlijke begeleider: ……………………………………………………………..
Mail: Jan.Hoeree@emmaus.be
Tel: 015/30 46 76
Mail: ilonka.dotse-van.der.brugge@emmaus.be
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.
Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.
samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.