INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE
Organisatie:
OPZC Rekem
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand in opname komt, is dit een ingrijpend moment. Niet alleen voor de zorgvrager zelf, maar ook voor jou als familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties zoals verdriet, angst, schuldgevoelens, verwarring en/of opluchting.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat een opname nu juist betekent en waar jij, als naaste, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een medewerker aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Naasten zijn alle personen die voor de zorgvrager een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, familie, vrienden, buren, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als zorgorganisatie geloven we dat naasten volwaardige partners zijn in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de naasten is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de zorgvrager. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als naaste informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de zorgvrager.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor naasten: We bieden (a) een familievriendelijke klimaat, (b) informatie, (c) ondersteuning en (d) participatie in het behandeltraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat naasten zich welkom voelen. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor naasten. Spreek gerust een medewerker aan in de wandelgang of bij het onthaal.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Flyers & brochures van familieorganisaties zijn te vinden bij het onthaal en in de wachtruimtes.
- We werken met vaste bezoekuren. Zijn deze momenten voor jou niet haalbaar? Bespreek dit zeker met de betrokken zorgverleners.
- Tijdens een rondleiding op de zorgeenheid bij aanvang van de behandeling laten we je kennismaken met de organisatie.
- We houden zoveel als mogelijk rekening met jouw beschikbaarheid bij het inplannen van gezamenlijke overlegmomenten.
Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als naaste ken jij de zorgvrager het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de zorgverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als naaste, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze zorgverleners informeren de naaste met aandacht voor het beroepsgeheim. Een zorgverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking, bezoekuren) delen. Deze informatie staat immers los van de zorgvrager. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de zorgvrager vereist.
- Elke zorgvrager krijgt een persoonlijke begeleider toegewezen, de mentor. Deze persoon is ook een aanspreekpunt voor naasten, waarbij je terecht kan met vragen en bezorgdheden. Daarnaast kan je als naaste ook terecht bij de betrokken zorgverleners. Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Bij het begin van een opname word je als naaste zo snel mogelijk gecontacteerd. Indien gewenst kan je een afspraak maken voor een korte kennismaking (vb. telefonisch, kort gesprek, rondleiding, …).
- Voor ontslag of bij een ander kantelpunt in de behandeling, word je als naaste op de hoogte gebracht. Samen bespreken we de geplande wijzigingen.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als naaste ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de zorgverleners van de zorgvrager. Vaak is er bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een individueel of familiegesprek (bv. met psycholoog of behandelende arts/psychiater).
- Heb je vragen? Pols eens bij de sociale dienst of ombudspersoon.
- Kan je niet terecht bij de zorgverleners van de zorgvrager, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke afdeling of team. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je nood aan contact met lotgenoten? Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie, neem dan een kijkje op de website van Similes en hun initiatief dat “Warme Babbel” heet.
- Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandeltraject word je als naaste graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het behandeltraject. Kaart dit gerust zelf aan met de zorgverlener.
- Bij aanmelding wordt geluisterd naar jouw ervaringen tijdens een gesprek met de sociale dienst, verpleegkundige, therapeut, psycholoog of arts. Samen bekijken we welke rol jij kan/wil opnemen in het hersteltraject.
- Je wordt betrokken bij het aanmaken van een signaleringsplan/safetyplan/crisisplan. Hierbij verzamelen we samen ‘signalen’ om herval tegen te gaan.
- Je wordt betrokken bij het ontslag- of weekendplan: wanneer je familielid (tijdelijk) naar huis mag, is het voor jou duidelijk wat er moet gebeuren en kan je voorkeuren en mogelijkheden mee bespreken.
- Indien vrijheidsbeperkende maatregelen nodig zijn, bekijken we samen of jullie hierbij een rol kunnen spelen, bv. als emotionele ondersteuning.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken zorgverleners aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Voor kinderen en jongeren is opname van een (plus-, stief-, bonus-, groot-) ouder een hele gebeurtenis. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Jouw kinderen tellen mee voor onze medewerkers! Met een hallo of een high five heten we ze hartelijk welkom. Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
- Aan het onthaal hebben we een leuk KOPP-lokaal ingericht, waar bezoek van kinderen kan plaatsvinden in een huiselijke omgeving, weg van de zorgeenheid. Dit kan gereserveerd worden via elke zorgverlener. Ga er gerust eens een kijkje nemen!
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de psychische problematiek (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de behandeling (bv. wat doen ze op de afdeling, welke hulp krijgt de ouder).
- Samen met de ouder(s) leggen we uit hoe de momenten thuis zullen verlopen (bv. wie doet wat, betrokkenheid van andere zorgfiguur, info over weekendplan, etc.).
- We stimuleren het gebruik van info-brochures
en doe-boekjes (d.z. boekjes opgesteld door Familieplatform om samen aan de slag te gaan) om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken. Deze boekjes kan je vragen aan alle zorgverleners. - We organiseren een rondleiding voor kinderen en jongeren, zodat ze zien waar mama/papa/ … opgenomen is.
- We informeren ouders over lotgenotengroepen voor kinderen in de buurt (KOPP-werking van Ligant). Hier kunnen de zorgverleners jullie infobrochures over bezorgen.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding en eventuele opname van het familielid heeft een grote impact op de kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- We ondersteunen de belangrijke momenten zoals verjaardagen, moederdag, vaderdag… .
- We zoeken samen met de ouder(s) en/of familieleden/naasten naar mogelijkheden om het kind extra te ondersteunen in zijn dagelijkse leven (bv. bij huiswerk, hobby’s).
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken zorgverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op:
www.ligant.be/koap-kopp
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Zorgorganisaties richten zich op personen die uit balans zijn. Ingrijpende evensgebeurtenissen, al dan niet in combinatie met een onderliggende psychische kwetsbaarheid bemoeilijken het dagelijkse functioneren in die mate dat herstel in de thuiscontext niet meer haalbaar is.
Tijdens een opname ondersteunen we de zorgvrager intensief bij zijn/haar herstelproces, aan de hand van een gevarieerd en gespecialiseerd psychotherapeutisch programma.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van settelen, opbouwen van een vertrouwensrelatie met de zorgverleners en ontmoeten van anderen. We willen de zorgvraag leren kennen en begrijpen van waaruit de klachten ontstaan zijn. We willen zicht krijgen op de noden van de zorgvrager én zijn/haar omgeving, zodat we ons zorgplan hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Behandelfase: De duur van de behandelfase is voor iedereen verschillend. We gaan samen aan de slag en evalueren regelmatig de vooruitgang.
- Ontslagvoorbereiding: Een intensief behandelproces ronden we met de nodige zorg af. We kijken samen welke nazorg nodig is en hoe dit in het leven van de zorgvrager kan passen (vb. op vlak van sociaal contact, werk, vrije tijd, etc.). Als zorgverlener staan we naast de zorgvrager om samen op weg te gaan. Dit wil zeggen, zoveel mogelijk in overleg gaan met de zorgvrager en diens naasten en hen samen begeleiden in dit proces.
- Nazorg: Na het ontslag stopt de zorgvraag niet altijd. In samenspraak met de zorgvrager en diens naasten wordt er gekeken welke nazorg wenselijk en/of noodzakelijk is.
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Campus Rekem
Daalbroekstraat 106
3621 Rekem
Tel. 089 22 22 22
Campus Lanaken
Koning Albertlaan 102
3620 Lanaken
Tel. 089 22 22 22
Naam:
Telefoonnr.:
Anita Keijdener
Telefoonnummer: 089222306
Anita.Keijdener@opzcrekem.be
Naam:
Telefoonnr.:
Naam:
Telefoonnr.:
Ingrid Meuwis
0494304833
ingrid.meuwis@oogg.be
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.
Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.
samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.