INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE
![Informatiebrochure-voor-Familie-01](https://familieplatform.be/wp-content/uploads/2022/04/Informatiebrochure-voor-Familie-01.jpg)
Organisatie:
Mobiel Crisisteam Oostende-Veurne
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand een psychische crisis meemaakt, is dit een ingrijpend moment voor de cliënt, maar ook voor jou als familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties zoals verdriet, angst, schuldgevoelens, verwarring en/of opluchting.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat een begeleiding bij het Mobiel Crisisteam nu juist betekent en waar jij, als familie, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een medewerker aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de cliënt een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, familie, vrienden, buren, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger…
Als zorgorganisatie geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de cliënt. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de cliënt.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor familie: We bieden (a) een familievriendelijke klimaat, (b) informatie, (c) ondersteuning en (d) participatie in het behandeltraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor familie. Spreek gerust een medewerker aan tijdens een huisbezoek.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Flyers & brochures van familieorganisaties kan je vragen aan al onze medewerkers.
- Tijdens een huisbezoek bij de cliënt is het altijd mogelijk dat u als naaste aansluit. We vragen hiervoor altijd eerst de toestemming van de cliënt zelf. We houden zoveel als mogelijk rekening met jouw beschikbaarheid bij het inplannen van gezamenlijke gesprekken.
![Informatiebrochure-voor-Familie-05](https://familieplatform.be/wp-content/uploads/2022/08/Informatiebrochure-voor-Familie-05-e1659692573335.jpg)
Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de cliënt het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze hulpverleners informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking, openingsuren) delen. Deze informatie staat immers los van de cliënt. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de cliënt vereist.
- Je kan bij ieder teamlid terecht kan met vragen en bezorgdheden. Ieder teamlid is op de hoogte van de situatie van de cliënt. Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Doorheen de begeleiding is er de mogelijkheid om samen te zitten met u en de cliënt. Tijdens het gesprek kunnen we samen aan tafel zitten om u te informeren en te bespreken hoe crisissen in de toekomst kunnen opgevangen worden.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij onze medewerkers om samen af te stemmen welke ondersteuning u nodig hebt.
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de cliënt, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke afdeling of team. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je nood aan contact met lotgenoten? Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder.
- Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt: participatie
Tijdens het behandeltraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het behandeltraject. Kaart dit gerust zelf aan met de hulpverlener.
- Bij aanmelding kan er worden geluisterd naar jouw ervaringen met betrekking tot de cliënt.
- Je kan worden betrokken bij het aanmaken van een signaleringsplan/safetyplan/crisisplan. Hierbij verzamelen we samen ‘signalen’ om herval tegen te gaan. We zoeken samen hoe er kan omgegaan worden met moeilijke momenten.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken hulpverleners aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Voor kinderen en jongeren is een psychische crisis van een (plus-, stief-, bonus-, groot-) ouder een hele gebeurtenis. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Jouw kinderen tellen mee voor onze medewerkers! Met een hallo of een high five heten we ze hartelijk welkom. Ze worden niet over het hoofd gezien.
- Kinderen kunnen actief betrokken en beluisterd worden tijdens de huisbezoeken.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) kunnen we het gesprek aangaan over de psychische problematiek en de impact op de kinderen (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- We stimuleren het gebruik van info-brochures en doe-boekjes (d.z. boekjes opgesteld door Familieplatform om samen aan de slag te gaan) om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken. Deze boekjes kan je vragen aan al onze medewerkers.
- We informeren ouders over lotgenotengroepen voor kinderen in de buurt
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding van het familielid heeft een grote impact op de kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- We zoeken samen met de ouder(s) en/of familieleden/naasten naar mogelijkheden om extra ondersteuning te installeren voor het kind in zijn dagelijkse leven.
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Het Mobiel Crisisteam komt aan huis voor crisisbegeleiding bij mensen vanaf 18 jaar met acute psychische of psychiatrische problemen. Het team is samengesteld uit verschillende disciplines: psychiaters, psychologen, maatschappelijk werkers, ergotherapeuten en psychiatrische verpleegkundigen. Het aantal teamleden dat bij de cliënt aan huis komen proberen we te beperken. Ieder teamlid is op de hoogte van de situatie van de cliënt.
De begeleiding van het Mobiel Crisisteam kan bestaan uit één crisisgesprek tot verschillende huisbezoeken met een maximum van 4 weken.
Het doel is een opname vermijden of verkorten.
Meer info op de website: www.netwerknowe.be
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van settelen, opbouwen van een vertrouwensrelatie met de zorgverleners en ontmoeten van anderen. We willen de zorgvraag van de patiënt leren kennen en begrijpen van waaruit de klachten ontstaan zijn. We willen zicht krijgen op de noden van de patiënt én zijn/haar omgeving, zodat we ons behandelplan hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Behandelfase: De duur van de behandelfase is voor iedereen verschillend. We gaan samen aan de slag en evalueren regelmatig de vooruitgang.
- Ontslagvoorbereiding: Een intensief behandelproces ronden we met de nodige zorg af. We kijken samen welke nazorg nodig is en hoe dit in het leven van de patiënt kan passen (vb. op vlak van sociaal contact, werk, vrije tijd, etc.). Als zorgverlener staan we naast de patiënt om samen op weg te gaan. Dit wil zeggen, zoveel mogelijk in overleg gaan met de patiënt en diens familie en hen samen begeleiden in dit proces.
- Nazorg: Na het ontslag stopt de begeleiding niet. In samenspraak met de patiënt en diens familie wordt er gekeken welke nazorg wenselijk en/of noodzakelijk is.
Wanneer kan ik op bezoek gaan?
We werken binnen onze organisatie met vaste bezoekuren:
Weekdagen:
8:30-21:00
Weekend & feestdagen:
9:00-17:00
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
8:30-21:00
Bereikbaarheid Weekend & feestdagen:
9:00-17:00
E-mail: mctov@netwerknowe.be
Adres: Gouwelozestraat 100, 8400 Oostende
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.
![Logo_familieplatform](https://familieplatform.be/wp-content/uploads/2021/06/Logo_familieplatform.png)
Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.
![202406-fp-qr-leden](https://familieplatform.be/wp-content/uploads/2024/06/202406-fp-qr-leden-300x300.jpg)
samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.