INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE

Organisatie:
Car Het Veer
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand in een revalidatietraject komt, is dit een ingrijpend moment voor je kind, maar ook voor jou als familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties zoals verdriet, angst, schuldgevoelens, verwarring en/of opluchting.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat het revalidatietraject nu juist betekent en waar jij, als familie, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een medewerker aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor je kind een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: ouders, familie, vrienden, buren, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als zorgorganisatie geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het revalidatietraject van je kind. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met je kind.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor familie: We bieden (a) een familievriendelijke klimaat, (b) informatie, (c) ondersteuning en (d) participatie in het behandeltraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor familie. Spreek gerust een medewerker aan in de wandelgang of bij het onthaal.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Tijdens een eerste gesprek brengen we samen met jou alle hulpvragen van je kind in kaart en kijken we hoe het verdere revalidatietraject kan verlopen.
- We houden steeds rekening met jouw beschikbaarheid bij het inplannen van therapie- en overlegmomenten.

Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij het kind het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Elke patiënt krijgt een verantwoordelijke therapeut toegewezen. Deze persoon is ook een aanspreekpunt voor familie, waarbij je terecht kan met vragen en bezorgdheden. Daarnaast kan je als familie ook terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Bij het begin van het revalidatietraject vindt er een uitgebreid gesprek plaats over het verloop van de therapieën en alle mogelijkheden worden goed in kaart gebracht.
- Voor het einde van het revalidatietraject of bij een ander kantelpunt in de behandeling, word je als familie uitgenodigd voor een gesprek.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners van de patiënt. Vaak is er bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een individueel of familiegesprek (bv. met psycholoog of behandelende arts/psychiater).
- Er worden ook regelmatig info-avonden voor ouders georganiseerd alsook avonden waar ouders ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen over de opvoeding van hun kind.
- Heb je vragen? Pols eens bij de sociale dienst of ombudspersoon.
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de patiënt, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke afdeling of team. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … .
- Heb je nood aan contact met lotgenoten?
Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder. - Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandeltraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het behandeltraject. Kaart dit gerust zelf aan met de hulpverlener.
- Je wordt uitgenodigd op elke therapie van je kind. De behandeling stopt immers niet van zodra je het revalidatiecentrum buiten wandelt. We reiken je handvatten aan om ook thuis met je kind op een speelse manier aan de slag te gaan.
- Bij aanmelding wordt geluisterd naar jouw ervaringen tijdens een gesprek met de sociale dienst, verpleegkundige, psycholoog of arts.
- Indien vrijheidsbeperkende maatregelen nodig zijn, bekijken we samen of jullie hierbij een rol kunnen spelen, bv. als emotionele ondersteuning.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken hulpverleners aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Voor kinderen en jongeren is het revalidatietraject van een broer of zus een hele gebeurtenis. Als ouder moet je plots je aandacht verdelen en dat kan ook een impact hebben op broertjes of zusjes. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Ook broers en zussen tellen mee voor onze medewerkers! Met een hallo of een high five heten we ze hartelijk welkom. Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
- Jonge kinderen kunnen spelen in de wachtruimte.
- We maken gebruik van kleuren en een huiselijke sfeer.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van broer of zus, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de behandeling (bv. wat gebeurt er tijdens de therapieën).
- Ook broers en zussen zijn steeds welkom op de therapieën. Zo kunnen ze met eigen ogen zien wat er allemaal gebeurt en ook zij spelen een belangrijke rol in de interactie met je kind.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding van je kind heeft een grote impact op broers en zussen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- Soms is het moeilijk om je aandacht gelijkmatig te blijven verdelen over alle kinderen in het huishouden. We geven je tips over hoe je ook broers en zussen zo veel mogelijk kan blijven betrekken in het revalidatietraject.
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Het krijgen van een kind is sowieso een ingrijpende gebeurtenis, het krijgen van een kind met extra zorgnoden is dat alleen nog maar meer. Tijdens het revalidatietraject ondersteunen we jou en je kind intensief om tot een optimale ontwikkeling te kunnen komen, aan de hand van een gepersonaliseerd, multidisciplinair programma.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van settelen, opbouwen van een vertrouwensrelatie met de zorgverleners en ontmoeten van anderen. We willen de zorgvraag van de patiënt leren kennen en begrijpen van waaruit de klachten ontstaan zijn. We willen zicht krijgen op de noden van de patiënt én zijn/haar omgeving, zodat we ons behandelplan hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Behandelfase: De duur van de behandelfase is voor iedereen verschillend. We gaan samen aan de slag en evalueren regelmatig de vooruitgang.
- Einde van de therapie: Een intensief behandelproces ronden we met de nodige zorg af. We kijken samen welke nazorg nodig is en hoe dit in het leven van jou en je kind kan passen (vb. op vlak van sociaal contact, werk, vrije tijd, etc.). Als zorgverlener staan we naast de patiënt om samen op weg te gaan. Dit wil zeggen, zoveel mogelijk in overleg gaan met de patiënt en diens familie en hen samen begeleiden in dit proces.
- Nazorg: Na het ontslag stopt de begeleiding niet. In samenspraak met de patiënt en diens familie wordt er gekeken welke nazorg wenselijk en/of noodzakelijk is.
Wanneer kan ik op bezoek gaan?
We werken binnen onze organisatie met vaste bezoekuren:
Vul hier de bezoekuren in
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.

Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.

samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.