INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE
Organisatie:
PCGS - Campus Gent - Afdeling De Kering
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand in opname komt, is dit een ingrijpend moment voor de patiënt, maar ook voor jou als familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties zoals verdriet, angst, schuldgevoelens, verwarring en/of opluchting.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat een opname nu juist betekent en waar jij, als familie, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een medewerker aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de patiënt een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, familie, vrienden, buren, vertrouwenspersoon, hulpverleners, bewindvoerder,…
Als zorgorganisatie geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de patiënt. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de patiënt.
Daarom vertrekken we in onze werking vanuit vier aandachtspunten voor familie: We bieden (a) een familievriendelijke klimaat, (b) informatie, (c) ondersteuning en (d) participatie in het behandeltraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor familie. Spreek gerust een medewerker aan in de wandelgang of bij het onthaal.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Flyers & brochures van familieorganisaties zijn te vinden in ons folderrek.
- We werken met vaste bezoekuren. Zijn deze momenten voor jou niet haalbaar? Bespreek dit zeker met de betrokken hulpverleners.
- Tijdens een rondleiding op de afdeling bij aanvang van de behandeling laten we je kennismaken met de organisatie. Ben je daar niet bij, bel ons gerust op of kom een ander moment op bezoek.
- We houden zoveel als mogelijk rekening met jouw beschikbaarheid bij het inplannen van gezamenlijke overlegmomenten.
Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de patiënt zeer goed. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Goeie informatie-uitwisseling kan zeer doeltreffend zijn voor de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze hulpverleners informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking, bezoekuren) delen. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de patiënt vereist.
- Elke patiënt krijgt een persoonlijke verpleegkundige, psycholoog, maatschappelijk werker en psychiater toegewezen. Deze personen (alsook de rest van ons team) zijn eveneens aanspreekpunten voor familie, waarbij je terecht kan met vragen en bezorgdheden. Achteraan deze brochure vind je een wie-is-wie overzicht.
- Bij het begin van een opname word je als familie door ons gecontacteerd. Indien dit voor jou te lang op zich laat wachten, mag je ons zeker zelf vragen om een kennismaking (vb. telefonisch, kort gesprek, rondleiding, …).
- Bij naderend ontslag of een ander kantelpunt in de behandeling, brengen wij in samenspraak met de cliënt, de familie op de hoogte.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners van de patiënt. Vaak is er bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een individueel of familiegesprek.
- Heb je vragen? Pols eens bij de maatschappelijk werkers of de verpleging.
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke afdeling of team. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor, … . Daarnaast kan je ook bij de ombudsdienst terecht.
- Heb je nood aan contact met lotgenoten?
Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder. - Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook daar kan je terecht met je verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandeltraject word je als familie graag betrokken:
- Soms wordt familie uitgenodigd om mee te helpen denken over goede zorg, soms om extra informatie te verkrijgen over het verleden en heden, soms voor een therapeutisch gesprek over de band met de patiënt,… Je bent altijd vrij om daar op in te gaan of niet en kan altijd voordien je verwachtingen hierover bespreken.
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg, maar jij geeft aan hoe betrokken je kan/wil zijn. Gebeurt dit te veel of te weinig, kaart dit gerust zelf aan bij de hulpverleners of vraag een extra gesprek om jouw ervaringen te delen.
- Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van ontslag- of weekendplannen. Is dit voor jou niet duidelijk, aarzel niet om dit te bevragen of voorkeuren en mogelijkheden mee te bespreken.
- Op onze afdeling worden er soms vrijheidsbeperkende maatregelen besproken en opgelegd. Indien daar vragen rond zijn, geven de collega’s jou graag meer uitleg.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Voor kinderen en jongeren is opname van een (plus-, stief-, bonus-, groot-) ouder een hele gebeurtenis. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor hen.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Met een “Hey” of high five heten we kinderen hier van harte welkom.
- We hebben een grote tuin en materiaal om buiten te spelen (Kubb, badminton,…). Vraag hier naar bij de medewerkers.
- We hebben een gespreksruimte waar familie zich kan terugtrekken van de afdeling. De ruimte is voorzien van speelgoed en boekjes.
- In de gemeenschappelijke living zijn puzzels en gezelschapspelletjes te vinden.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- We kunnen met de ouder(s) praten over de psychische problematiek (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- We kunnen met de ouder(s) nadenken over hoe de momenten thuis zullen verlopen (bv. wie doet wat, betrokkenheid van andere zorgfiguur, info over weekendplan, etc.).
- We stimuleren het gebruik van info-brochures
en doe-boekjes (boekjes om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken). - We kunnen kinderen en jongeren een rondleiding geven zodat ze zien waar hun ouder/grootouder/familielid,… opgenomen is.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding en eventuele opname van het familielid heeft een grote impact op de kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- We hebben aandacht voor de belangrijke momenten zoals verjaardagen, moederdag, vaderdag… .
- We kunnen helpen denken over mogelijkheden om het kind extra te ondersteunen in zijn dagelijkse leven (bv. bij huiswerk, hobby’s).
- Indien gewenst, helpen we denken over een gepaste doorverwijzing.
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
De Kering richt zich op volwassenen die uit balans zijn. Ingrijpende levensgebeurtenissen, al dan niet in combinatie met een onderliggende psychische kwetsbaarheid bemoeilijken het dagelijkse functioneren in die mate dat herstel in de thuiscontext niet meer haalbaar is.
We starten met een observatie en bieden een kortdurende behandeling aan van max. 3 maanden. Nadien is er de optie van dagbehandeling en/of nazorg.
Tijdens de opname kunnen we ook oriënteren naar ontslag en ambulante zorg of een andere afdeling voor behandeling op langere termijn.
Tijdens de opname ondersteunen we de patiënt intensief bij diens herstelproces, aan de hand van een gevarieerd en gespecialiseerd psychotherapeutisch programma.
Wat gebeurt er tijdens een opname?
Op elke afdeling werkt een team van psychiaters, verpleegkundigen, logistiek, psychologen, maatschappelijk werkers, … . De patiënt volgt tijdens diens opname een gevarieerd programma met individuele en groepssessies. Deze sessies bestaan niet alleen uit ‘praten over de kwetsbaarheid’. Zo is er ook de mogelijkheid tot creatieve therapie, lichaamsgerichte therapie, schrijftherapie, …
Indien je graag meer weet over de inhoud van onze therapieën, kan een medewerker je een kijkje geven in onze therapiebrochure.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van settelen, opbouwen van een vertrouwensrelatie met de zorgverleners en ontmoeten van anderen. We willen de zorgvraag van de patiënt leren kennen en begrijpen van waaruit de klachten ontstaan zijn. We willen zicht krijgen op de noden van de patiënt én diens omgeving, zodat we ons behandelplan hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Behandelfase: De duur van de behandelfase is voor iedereen verschillend, maar max. 3 maand bij ons. We gaan samen aan de slag en evalueren regelmatig de vooruitgang.
- Ontslagvoorbereiding: Een intensief behandelproces ronden we met de nodige zorg af. We kijken samen welke nazorg nodig is en hoe dit in het leven van de patiënt kan passen (vb. op vlak van sociaal contact, werk, vrije tijd, etc.). Als zorgverlener staan we naast de patiënt om samen op weg te gaan. Dit wil zeggen, zoveel mogelijk in overleg gaan met de patiënt en diens familie en hen samen begeleiden in dit proces.
- Nazorg: Na het ontslag stopt de begeleiding niet. In samenspraak met de patiënt en diens familie wordt er gekeken welke nazorg wenselijk en/of noodzakelijk is.
Wanneer kan ik op bezoek gaan?
We werken binnen onze organisatie met vaste bezoekuren:
Op dinsdag van 9u00 tot 12u00;
Op donderdag van 13u00 tot 21u00;
In het weekend en op feestdagen van 9u00 tot 21u00.
Tijdens de weekdagen is er parkeergelegenheid op de parking
van het ziekenhuis tussen 16u30 en 21u00, tijdens het weekend
tussen 9u00 en 21u00
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Afdelingshoofd: Lien Van Holle
Psychiaters: Dr. Beerens en Dr. Verbruggen Khayri
Huisarts: Dr. Smekens
Psychologen: Charlotte Ohms en Iben Verstuyf
Creatieve therapie: Kris
Nachtverpleegkundigen: Kelly, Dirk, Koen, Sam
Logistieke medewerkster: Annick
Pastoraal medewerker: An
Ervaringswerkers: Inge en Sara
Mailadres maatschappelijk werkers: anna.debruyne@pcgs.be lotte.verhelst@pcgs.be
Mailadres diensthoofd: lien.vanholle@pcgs.be
Multitherapie: Marjolein
Verpleegkundigen: Christophe, Johan, Joris, Pieterjan, Peter,
David, Tjorven, Franky, Heidelien.
Nummer verpleegpost De Kering: 09 267 65 45
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.
Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.
samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.