INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE

Organisatie:
Centrum voor Ambulante Revalidatie (CAR) Spermalie - Volwassenen
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand op therapie komt, is dit een spannend moment voor de zorggebruiker, maar ook voor jou als partner, familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties zoals verdriet, angst, schuldgevoelens, verwarring en/of opluchting.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat therapie nu juist betekent en waar jij, als familie, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een medewerker aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de zorggebruiker een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, ouders, broers en/of zussen, kinderen, familie, vrienden, buren, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als zorgorganisatie geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de zorggebruiker. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de zorggebruiker.
Daarom hebben we in onze werking vier aandachtspunten: We bieden (a) een familievriendelijke klimaat, (b) informatie, (c) ondersteuning en (d) participatie in het behandeltraject.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor familie. Spreek gerust een medewerker aan in de gang of bij het onthaal.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele belangrijke contactgegevens.
- Flyers & brochures van familieorganisaties zijn te vinden bij het onthaal en in de wachtruimtes.
- We houden zoveel als mogelijk rekening met jouw beschikbaarheid bij het inplannen van overlegmomenten.

Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de zorggebruiker het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- Onze hulpverleners informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking) delen. Deze informatie staat immers los van de zorggebruiker. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de zorggebruiker vereist.
- Elke zorggebruiker krijgt een verantwoordelijke coördinator toegewezen. Deze persoon is ook een aanspreekpunt voor familie, waarbij je terecht kan met vragen en bezorgdheden. Daarnaast kan je als familie ook terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan deze brochure vind je enkele belangrijke contactgegevens.
- Bij de start van de therapie, bij ontslag of bij een andere kantelpunt in de behandeling (bv. bij een evolutiebespreking), word je als familie (samen met de zorggebruiker) uitgenodigd voor een gesprek.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische en/of fysieke kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de hulpverleners van de zorggebruiker. Er is de mogelijkheid tot een individueel of familiegesprek (bv. met psycholoog of behandelende arts).
- Kan je niet terecht bij de hulpverleners van de zorggebruiker, dan kan je altijd een beroep doen op de familievertrouwenspersoon. Deze werkt onafhankelijk en is dus niet verbonden aan een specifieke afdeling of team. Je kan contact opnemen via familievertrouwenspersoon@familieplatform.be voor vragen, bezorgdheden, klachten, een luisterend oor … .
- Heb je nood aan contact met lotgenoten? Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder.
- Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met mensen in je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandeltraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: als je dit wenst, kan je mee denken in het behandeltraject. Kaart dit gerust zelf aan bij de hulpverlener.
- Bij aanmelding wordt geluisterd naar jouw ervaringen tijdens een gesprek (samen met de zorggebruiker) met de aanmeldingsverantwoordelijke en nadien tijdens een gesprek met de psycholoog en een gesprek met de arts.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken hulpverleners aan. Achteraan vind je enkele belangrijke contactgegevens.
- Het is mogelijk dat je als familie een therapiesessie bijwoont. Spreek gerust de betrokken hulpverleners aan als je dit wenst.
- We bieden af en toe ook groepssessies aan waarbij zorggebruikers hun naaste kunnen meebrengen.
- We hebben een ideeënbus in onze wachtruimte. Je kunt daar suggesties doen om onze werking te verbeteren.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
In ons CAR worden onder andere volwassenen met een gehoorstoornis begeleid. Voor kinderen en jongeren betekent zo’n begeleiding van een (plus-, stief-, bonus-, groot-) ouder wel een en ander. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Jouw kinderen tellen mee voor onze medewerkers! Met een hallo of een high five heten we ze hartelijk welkom. Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
- Jonge kinderen kunnen spelen in de aparte speelruimte bij de wachtzaal.
- We maken gebruik van kleuren en een huiselijke sfeer.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de problematiek (bv. wat zijn gehoorproblemen, waarmee worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
- Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de behandeling (bv. wat doen we in het CAR, welke hulp krijgt de ouder).
- De ideeënbus is er ook voor kinderen/jongeren.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding van het familielid heeft een impact op de kinderen. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We hebben aandacht voor de band tussen ouder-kind, grootouder-kind, plusouder-kind …
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Zorgorganisaties richten zich op volwassenen en kinderen die uit balans zijn. Ingrijpende levensgebeurtenissen, al dan niet in combinatie met een onderliggende psychische kwetsbaarheid bemoeilijken het dagelijkse functioneren in die mate dat externe ondersteuning noodzakelijk is.
Tijdens de behandeling ondersteunen we de zorggebruiker intensief bij zijn/haar herstelproces, aan de hand van een gevarieerd en gespecialiseerd therapeutisch programma.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van opbouwen van een vertrouwensrelatie met de zorgverleners. We willen de zorgvraag van de zorggebruiker leren kennen en begrijpen van waaruit de klachten ontstaan zijn. We willen zicht krijgen op de noden van de zorggebruiker én zijn/haar omgeving, zodat we ons behandelplan hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Behandelfase: De duur van de behandelfase is voor iedereen verschillend. We gaan samen aan de slag en evalueren regelmatig de vooruitgang.
- Ontslagvoorbereiding: Een intensief behandelproces ronden we met de nodige zorg af. We kijken samen welke nazorg nodig is en hoe dit in het leven van de zorggebruiker kan passen (vb. op vlak van sociaal contact, school, vrije tijd). Als zorgverlener staan we naast de zorggebruiker om samen op weg te gaan. Dit wil zeggen, zoveel mogelijk in overleg gaan met de zorggebruiker en diens familie en hen samen begeleiden in dit proces.
- Nazorg: Na het ontslag stopt de begeleiding niet. In samenspraak met de zorggebruiker en diens familie wordt er gekeken welke nazorg wenselijk en/of noodzakelijk is.
Openingsuren onthaal CAR:
Maandag tot en met vrijdag: 07u30 tot 12u00 en 13u00 tot 18u15
Zaterdag: 07u30 tot 12u30
Buiten deze momenten, kan er een bericht ingesproken worden op het antwoordapparaat.
We hebben ook een gsm-nummer waarop berichtjes kunnen gestuurd worden (voor personen die niet kunnen telefoneren): 0484/29.93.72 .
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Adres: Ruddershove 6, 8000 Brugge
Telefoonnr. onthaal: 050/33.96.43
Emailadres onthaal: car@de-kade.be
Om een afspraak te maken bij één van onze artsen, contacteer het medisch secretariaat: 050/33.96.43
emailadres: voornaam.naam@de-kade.be
Om een afspraak te maken, stuur een email of contacteer het medisch secretariaat: 050/33.96.43
Naam: Justine Wijnhoven
Telefoonnr.: 0487/01.21.02
Emailadres: justine.wijnhoven@oogg.be
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.

Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.

samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.