INFORMATIEBROCHURE VOOR FAMILIE

Organisatie:
AZ Oostende
- Hoe gaat het nu met jou? -
Wanneer iemand in opname komt, is dit een ingrijpend moment voor de patiënt, maar ook voor jou als familie, naaste of vriend. Misschien kamp je met verschillende emoties zoals verdriet, angst, schuldgevoelens, verwarring en/of opluchting.
Met deze brochure willen we informatie geven over wat een opname nu juist betekent en waar jij, als familie, terecht kan.
Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen? Spreek gerust een medewerker aan of bekijk de contactgegevens achteraan deze brochure.
Deel I
Familie &
naastbetrokkenen
Wat wordt verstaan onder familie en naastbetrokkenen?
Familie en naastbetrokkenen (verder “familie” genoemd) zijn alle personen die voor de patiënt een meerwaarde betekenen in zijn of haar leven.
Dit kunnen zijn: partner, familie, vrienden, buren, vertrouwenspersoon, wettelijke vertegenwoordiger, …
Als zorgorganisatie geloven we dat familie een volwaardige partner is in de zorg.
Hoe word je als familie betrokken?
Een goede samenwerking met de familie is van groot belang. Het verhoogt de kwaliteit van de zorg en bevordert het herstelproces van de patiënt. Deze samenwerking kan op verschillende manieren verlopen: we willen jou als familielid informeren, maar ook leren van jouw expertise en ervaring in het dagdagelijks contact met de patiënt.
Voel je welkom: een
familievriendelijk klimaat
We vinden het belangrijk dat familie zich welkom voelt. Daarom maken we werk van:
- Een warm onthaal:
- Alle medewerkers zijn aanspreekbaar voor familie: verpleegkundigen, psychiatrisch begeleider, sociale dienst, psychologen, … Spreek gerust een medewerker aan op de zorgeenheid.
- Zit je met praktische vragen? Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Flyers & brochures zijn te vinden op de zorgeenheid.
- We werken met vaste bezoekuren. Zijn deze momenten voor jou niet haalbaar? Bespreek dit zeker met de betrokken hulpverleners.
- We houden zoveel als mogelijk rekening met jouw beschikbaarheid bij het inplannen van gezamenlijke overlegmomenten.

Een antwoord op jouw vragen: informatie
Als familie ken jij de patiënt het beste. Daarom is het belangrijk om ervaringen en informatie te delen met de hulpverleners. Hoe beter de informatie-uitwisseling, hoe doeltreffender de behandeling. Daarnaast heb jij, als familie, eveneens nood aan informatie.
Hoe pakken wij dit aan?
- We informeren de familie met aandacht voor het beroepsgeheim. Een hulpverlener kan steeds niet-persoonsgebonden informatie (bv. over de algemene werking, bezoekuren) delen. Deze informatie staat immers los van de patiënt. Om persoonsgebonden info te delen is toestemming van de patiënt vereist.
- Elke patiënt krijgt enkele individuele begeleiders toegewezen. Deze personen kunnen ook een aanspreekpunt zijn voor familie, bij wie je terecht kan met vragen en bezorgdheden. Daarnaast kan je als familie ook terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
- Tijdens of rond het einde van de opname kan je eventueel uitgenodigd worden voor een gesprek, indien het team beslist dat dit zinvol kan zijn voor het verdere traject van de patiënt. Indien je als familielid zelf vragen hebt rond het organiseren van een (netwerk)overleg, aarzel dan niet om dit te bespreken met een betrokken hulpverlener.
Ook voor jou is er steun
Het is belangrijk dat je als familie ook voor jezelf zorgt. Wanneer een persoon worstelt met een psychische kwetsbaarheid, raakt dit de hele omgeving. Ervaar jij genoeg steun?
- Je kan steeds terecht bij de betrokken hulpverleners van de patiënt.
- Heb je nood aan contact met lotgenoten?
Dit zijn familieleden en naasten in een soortgelijke situatie (zie verder bij ‘initiatieven voor familie’). Familieorganisaties helpen je graag verder. - Heb je een goed contact met jouw huisarts? Ook hij/zij luistert graag naar jouw verhaal.
- Praat met je omgeving en neem tijd voor jezelf.
Jouw input telt:
participatie
Tijdens het behandeltraject word je als familie graag betrokken:
- Je wordt beschouwd als een actieve partner in de zorg: naar eigen voorkeur kan je mee denken in het behandeltraject. Kaart dit gerust zelf aan met de hulpverlener.
- Indien je aanwezig bent tijdens het opnamegesprek, wordt er geluisterd naar jouw ervaringen.
- Op onze diensten werken wij met een crisiskaart en signaleringsplan, hierbij verzamelen we signalen om herval tegen te gaan. Indien mogelijk word je als familie betrokken bij het opmaken of bespreken ervan.
- Je wordt mogelijks betrokken bij het exit- of weekendplan: wanneer je familielid (tijdelijk) naar huis mag, kan je indien nodig voorkeuren en mogelijkheden mee bespreken.
- Indien vrijheidsbeperkende maatregelen nodig zijn, word je hiervan op de hoogte gebracht. Vraag in dit geval gerust ook naar onze informatieve brochure.
- Indien je zelf zaken wil aankaarten, spreek gerust de betrokken hulpverleners aan. Achteraan vind je enkele relevante contactgegevens.
Ook kinderen en jongeren zijn welkom!
Voor kinderen en jongeren is een opname van een (plus-, stief-, bonus-, groot-) ouder een hele gebeurtenis. Als organisatie vinden we het belangrijk om van bij het begin aandacht te hebben voor deze groep kinderen en jongeren.
Wij zien (ook) jouw kind!
We willen dat kinderen zich welkom voelen. Hoe doen we dit?
- Jouw kinderen tellen mee voor onze medewerkers! Met een hallo of een high five heten we ze hartelijk welkom. Ze worden hier niet over het hoofd gezien.
- Indien kinderen vragen stellen waar je als familie niet direct antwoord op weet, bespreek dit gerust met één van de hulpverleners.
Heldere antwoorden op kindervragen
Kinderen vullen ontbrekende informatie aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama of papa, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.
- We bekijken met de patiënt welke impact de opname of psychische kwetsbaarheid heeft (gehad) op kinderen in zijn/haar omgeving en indien nodig, kan een familiegesprek georganiseerd worden.
- We stimuleren het gebruik van info-brochures en doe-boekjes (d.z. onder andere boekjes opgesteld door Familieplatform om samen aan de slag te gaan) om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken. Deze kan je vragen aan de individuele begeleider van je opgenomen familielid.
- Wij proberen op de hoogte te blijven van initiatieven voor kinderen in de buurt, zoals doe- en praatsessies voor KOPP/KOAP-kinderen.
Een steuntje in de rug voor jouw kind
De begeleiding en eventuele opname van het familielid heeft een grote impact op de kinderen. Ook hun leefwereld verandert plots. Daarom is het belangrijk om kinderen voldoende en tijdig te ondersteunen.
- We bewaken de band tussen ouder-kind.
- We ondersteunen de belangrijke momenten zoals verjaardagen, moederdag, vaderdag… .
- We zoeken samen met de ouder(s) en/of familieleden/naasten naar mogelijkheden om het kind extra te ondersteunen in zijn dagelijkse leven.
- We helpen bij doorverwijzing (indien nodig).
- Wanneer je zelf een suggesties hebt voor jouw kind(eren) kan je hiervoor terecht bij de betrokken hulpverleners. Achteraan in deze brochure vind je enkele relevante contactgegevens.
Meer informatie voor ouders en kinderen kan je terugvinden op
www.familieplatform.be/kopp-koap
Deel II
Informatie rond de behandeling
Voorstelling van de organisatie
Onze afdelingen geestelijke gezondheidszorg richten zich op volwassenen/jongeren die uit balans zijn. Ingrijpende levensgebeurtenissen, al dan niet in combinatie met een onderliggende psychische kwetsbaarheid, bemoeilijken het dagelijkse functioneren in die mate dat herstel in de thuiscontext niet meer haalbaar is.
Tijdens een opname ondersteunen we de patiënt intensief bij zijn/haar herstelproces, aan de hand van een gevarieerd en gespecialiseerd psychotherapeutisch programma.
Wat gebeurt er tijdens een opname?
Op elke afdeling werkt een team van psychiaters, verpleegkundigen, psychologen, maatschappelijk werkers, … . De patiënt volgt tijdens zijn/haar opname een gevarieerd programma met individuele en groepssessies. Deze sessies bestaan niet alleen uit ‘praten ver de kwetsbaarheid’. We bekijken samen met de patiënt zijn/haar leven op alle levensdomeinen en met al zijn/haar talenten en mogelijkheden. Zo is er ook de mogelijkheid tot creatieve therapie, sporttherapie, muziektherapie, …
Doorheen de behandeling hebben we oog voor de belangrijke naasten en welke rollen zij kunnen, en willen, opnemen in dit traject. Tenslotte wordt er ook stilgestaan bij ‘wat na opname?’.
De precieze programma’s zijn verschillend per afdeling en zorgprogramma.
De behandeling
Kennismakingsfase
Behandelfase
Ontslagvoorbereiding
Nazorg
- Kennismakingsfase: Deze periode staat vooral in het teken van observatie en opbouwen van een vertrouwensrelatie met de zorgverleners. We willen de zorgvraag van de patiënt leren kennen en begrijpen van waaruit de klachten ontstaan zijn. We willen zicht krijgen op de noden van de patiënt én zijn/haar omgeving, zodat we ons behandelplan hier maximaal kunnen op afstemmen.
- Behandelfase: De duur van de behandelfase is voor iedereen verschillend. We gaan samen aan de slag en evalueren regelmatig de vooruitgang.
- Ontslagvoorbereiding: Het behandelproces ronden we met de nodige zorg af. We kijken samen welke nazorg nodig is en hoe dit in het leven van de patiënt kan passen (vb. op vlak van sociaal contact, werk, vrije tijd, etc.). Als zorgverlener staan we naast de patiënt om samen op weg te gaan. Dit wil zeggen, zoveel mogelijk in overleg gaan met de patiënt en diens familie en hen samen begeleiden in dit proces.
- Nazorg: In samenspraak met de patiënt en diens familie wordt er gekeken welke nazorg wenselijk en/of noodzakelijk is.
Wanneer kan ik op bezoek gaan?
We werken binnen onze organisatie met vaste bezoekuren:
Woensdag: 14u-20u
Zaterdag, zondag en feestdagen: 14u-20u
Overzicht contactgegevens (in te vullen samen met hulpverlener)
Telefoonnummer verpleegpost:
Namen:
Naam:
Telefoonnummer:
Naam:
Naam:
Telefoonnummer:
Aanvullende initiatieven voor familie
Heb je naast het aanbod van de zorgorganisatie nog andere vragen of noden?
Neem contact op met Familieplatform of één van de familieorganisaties. Zij helpen jou graag verder!
Familieplatform is een kennis- en expertisecentrum met focus op de belangenbehartiging van familieleden.
Contact: www.familieplatform.be.

Familieorganisaties zijn organisaties door en voor familieleden van personen met een psychische kwetsbaarheid. Je kan hier terecht voor vragen, informatie en steun door lotgenoten.
Neem een kijkje op familieplatform.be/onze-leden
of scan de QR-code.

samen
zorgen
we beter
www.familieplatform.be
Deze brochure kwam tot stand onder coördinatie van Familieplatform met
jarenlange expertise omtrent familiebetrokkenheid in de GGZ.
Verantwoordelijk uitgever: Kim Steeman
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem - © Familieplatform 2022
Deze brochure is eigendom van Familieplatform en mag enkel
mits toestemming en in zijn geheel gebruikt worden.